måndag 18 mars 2013

Större TV-apparater och fler mobila enheter

Svenska konsumenter fortsätter att köpa allt större TV-apparater. Det framgår av statistiken över fjolårets försäljning av hemelektronik som branschorganisationen ElektronikBranschen presenterar idag. Där framgår det också att det är den dynamiska duon surfplattor och smarta mobiler som driver marknaden. En miljon surfplattor beräknas nu ha sålts under de senaste två åren.

– 2012 var ett tufft år för hemelektronikbranschen, men konsumenternas fortsatt höga efterfrå­gan på produkterna gör att vi ser ljust på framtiden, säger Klas Elm, VD för Elektronik-Branschen.

Den explosionsartade försäljningsökningen av surfplattor gör nu att den kategorin har passerat laptops. Under 2012 såldes 3,8 miljoner mobiltelefoner, åtta av tio var en smart mobil. Prognosen för 2013 ligger kvar på samma höga nivå, men nio av tio i år kommer att välja en smart mobil vid köpet.

På TV-sidan är det alltså allt större TV-skärmar som gäller. Ifjol var det 40-42 tums stora skärmar som sålde mest och i år förväntas 46-51 tum stora TV-skärmar sälja mest. Förutom allt större skärmar blir TV-apparaterna också allt smartare. Två av tre som säljs idag är en så kallad Smart TV med tillgång till Inter­net. HD har nu blivit standard och i de flesta större skärmarna finns även 3D-funktionen. Totalt minskade dock marknaden med tio procent till 840.000 sålda enheter under 2012.

–  Smart TV, surfplattor, trådlöst ljud och smarta telefoner gör att det uppkopplade hemmet är här. Det är en spännande tid, säger Klas Elm.

Bättre ljud är något som lockar allt fler konsumenter. Här är det två produkt-grupper som sticker ut, näm­ligen soundbars till TV och dockningsstationer/-trådlösa högtalare. Soundbars lockar de som vill förbättra ljudupplevelsen i sitt TV-tittande utan kabeldragning och utplacering av fler högtalare i hemmet. Trådlösa högtalare förväntas bli en stark trend i år, inte minst eftersom allt fler använder sin mobiltelefon som musikspelare. 

Intresset för hörlurar visar också en fortsatt stark trend. 

Försäljningen av kameror minskar främst av den anledningen att många konsumenter använder sin smarta mobil som kamera istället för att köpa en kompaktkamera. De som vill ta ett steg mot ännu bättre bilder väljer i allt högra grad kompakta systemkameror, där försäljningen visade ökande siffror under fjol­året och förväntas fortsätta växa i år.

En ny spännande kategori är de så kallade ”actioncam”, speciella videokameror som kan fästas någon­stans på utövaren för filmning av aktiviteter som skidåkning, forsränning, bergsklättring eller motorcykel­åkning. Den här kategorin förväntas öka kraftigt framöver. 

Försäljningen av Blu-rayspelare ökade för femte året i rad ifjol och förväntas fortsätta öka i år. Försälj­ningen är nu ungefär dubbelt så stor som försäljningen av den äldre tekniken med DVD-spelare.

Totalt blev 2012 ett tufft år för hemelektronikbranschen med minskad försäljning på många produktom­råden och hård konkurrens, dock till glädje för konsumenter som kunde dra nytta av prispressen. Även om flera produktområden visade minskad försäljning under 2012 finns tecken som talar för att en konjunk­tur-vändning kan bli verklighet under hösten 2013.