44 procent av
svenskarna har shoppat privata saker på nätet under arbetstid. Och det är
främst männen som gör det; drygt hälften av männen har nätshoppat något privat
under arbetstid jämfört med var tredje kvinna. Det framkommer av en ny
undersökning genomförd av nätvaruhuset Fyndiq.
Av sammanlagt 1.523 respondenter uppger 44 procent att de har handlat privata saker på nätet under arbetstid. Undersökningen visar också att männen är de största syndarna – varannan man har shoppat istället för att arbeta.
– Från tretiden syns det att folk börjar tröttna på jobbet för då ökar vår försäljning rejält – vilket håller i sig fram till kvällen då köpen hemifrån tar över, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.
Fönstershopping också populärt > Att klicka runt på olika e-handelssajter – oavsett om ett köp genomförs eller inte – är också en hobby många anställda gillar att ägna sig åt. På frågan ”Hur ofta surfar du på e-handelssajter under arbetstid?” framkommer att totalt 58 procent har ägnat eller ägnar sig åt att fönstershoppa på nätet under arbetstid. Tio procent gör det minst en gång i veckan och 20 procent flera gånger i månaden.
Om undersökningen > Undersökningen är genomförd via YouGov Sveriges Internetpanel. Internetpanelen består av förrekryterade personer som vill delta i undersökningar från YouGov. Sammanlagt 1.523 intervjuer har genomförts.