fredag 1 mars 2013

Så ljuger vi om shopping - Var fjärde svensk smyghandlar

Var fjärde svensk erkänner att de har gömt shoppade varor för sin partner. Endast hälften av dessa har berättat sanningen om deras partner ändå upptäckt inköpet. Det visar en undersökning bland 920 respondenter, genomförd av fyndvaruhuset Fyndiq.se.

Har du och din partner gemensam ekonomi? Då bör du kanske se över era kontoutdrag – eller titta under sängen. Var fjärde svensk erkänner att de har köpt något och sedan gömt det för sin partner. 

  Det är också intressant att se att det är en totalt jämn fördelning mellan män och kvinnor, när det kommer till att dölja inköp, säger Fyndiqs marknadschef Fredrik Norberg.

Försäljningsstatistik för årets första månader visar att kvinnor köpt framförallt skönhetsprodukter, medan männen har handlat nya mobiltillbehör.

Vanligaste lögnerna hos dem som blir påkomna – endast hälften säger sanningen – är:
1.  Säger att ”den var på rea” (vanligaste lögnen)
2.  Att produkten inte alls är ny
3.  Ljuger helt om priset

Om undersökningen > Undersökningen är genomförd under perioden 15-18 juni 2012 via YouGov Sveriges Internetpanel. Internetpanelen består av förrekryterade personer som vill delta i undersökningar från YouGov, en så kallad accesspanel. Totalt har 1203 genomfört undersökningen – varav sammanlagt 920 personer har partner.

Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig runt 800 handlare som tillsammans säljer över 80,000 fyndprodukter inom kategorier som mode, barn, skönhet & hälsa, elektronik, m.m på Fyndiq.    
Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya konsumenter. Till Fyndiqs investerar hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.