SKL:s styrelse har uttalat sitt stöd för regeringens
e-förvaltningsstrategi. Det innebär att det finns en gemensam syn från
både statligt och kommunalt perspektiv, på vikten av att digitalisera
det offentliga Sverige och behovet av samverkan.
–
Detta öppnar upp för ett närmare samarbete mellan kommuner, landsting
och statliga myndigheter för att ta fram smarta och sammansatta
e-tjänster som utgår från medborgarnas behov, inte från
förvaltningsgränser, säger Per Mosseby, avdelningschef för CeSam (Center för eSamhället på SKL).
Både SKL:s handlingsplan för e-samhället och regeringens
e-förvaltningsstrategi pekar på hur offentlig sektor med
digitaliseringens hjälp ska bli enklare, öppnare och effektivare. SKL
jobbar med 32 initiativ som ska driva på utvecklingen i den kommunala
sektorn.
– Utmaningen är att få ledande politiker och chefer i alla kommuner,
landsting och regioner samt inom staten att inse att detta är en viktig
ledningsfråga, och inte en IT-fråga, då kan utvecklingen ta fart, säger
Per Mosseby.
Mina meddelanden, är ett av de initiativ som SKL driver tillsammans
med statliga myndigheter och E-delegatinen. Det är en digital brevlåda
som gör att privatpersoner och företag kan kommunicera i skrift, på ett
elektroniskt säkert sätt, med offentliga myndigheter. Det ersätter
därmed fönsterkuverten.
Ett annat initiativ handlar om ekonomiskt bistånd. Genom att hantera
uppgifter elektroniskt mellan statliga myndigheter och
arbetslöshetskassor och den kommunala socialtjänsten, kan risken för fel
minimeras och bedömning ske snabbare och säkrare än i dag.