Utomhusupplevelser
blir allt viktigare, för oss som människor och för branschen specifikt. För
livspusslande och stressade svenskar blir naturen en källa till rekreation för
kropp och själ. Människor som vistas utomhus mår bättre och presterar bättre.
Utomhusupplevelsen kan därmed få en
viktig betydelse för Sveriges BNP. Det visar den rapport som Kairos Future
gjort på uppdrag av organisationerna SLAO (Svenska Liftanläggningars
Organisation) och SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation).
Vi är på väg in i ett samhälle där allt större fokus läggs
på vår hjärnkapacitet, på vår förmåga att hela tiden prestera på hög nivå när
det gäller att hantera komplexa sammanhang. Samtidigt intensifieras forskningen
runt hjärnas funktion. Forskningsstudier från hela världen visar på naturens
betydelse för hjärnans återhämtning och stressreduktion men också på dess
betydelse för vår kreativitet. Och människor söker sig utomhus för effektiv
återhämtning och för att få inspiration och nya tankar.
Rapporten ”Framtidens Utomhusupplevelser” visar att
svenskarna främst söker sig utomhus för återhämtning, men också för att bli
inspirerade och kreativa. Insikterna från undersökningen indikerar att
utomhusupplevelsen faktiskt bidrar till att öka Sveriges tankeproduktivitet och
därmed även BNP. Människor som vistas utomhus mår bättre och presterar bättre.
– För oss som är verksamma i upplevelseindustrin understryker
det betydelsen av vår näring. Skidåkning bidrar faktiskt till Sveriges välstånd
säger Hans Gerremo, VD för SLAO. Vår utmaning är att få fler, särskilt den
yngre generationen, att uppskatta och prioritera utomhusupplevelsen!
– Intressant här är också vikten som resenärer lägger vid
tillsammans-faktorn och det estetiska. Att det vackra hamnar så långt upp på
kravlistan över utomhusupplevelser indikerar att vi behöver lägga mer resurser
på estetik för att vara framgångsrika i framtiden kommenterar Lars Isacson, VD
för SCR.
Rapporten finns att läsa i sin helhet på www.utomhusupplevelser.se
Rapporten i siffor:
·
Tre av fem svenskar söker sig utomhus för att få
lugn och ro, 39% för att få en förbättrad hälsa och 37% för att känna ”lättnad
·
Många förväntar sig även inspiration (49%), egen
utveckling (31%) och nytändning, ny öppning i livet (27%) av sina utomhusupplevelser.
·
Utomhusupplevelsen ökar i status när inomhus är
det vanliga. Bland föräldrars bloggande om lek handlar 30 procent av bloggarna om
lek inomhus medan 70 procent handlar om lek utomhus.
·
Viktigast är tid tillsammans, 70% av
befolkningen lyfter fram detta för att utomhusupplevelsen ska blir så bra som
möjligt.
·
Lika viktigt är en vacker miljö, 70% menar att
detta är viktigt för en lyckad utomhusupplevelse.