onsdag 22 maj 2013

Utomhusupplevelserna bidrar till Sveriges tankeproduktivitet

Utomhusupplevelser blir allt viktigare, för oss som människor och för branschen specifikt. För livspusslande och stressade svenskar blir naturen en källa till rekreation för kropp och själ. Människor som vistas utomhus mår bättre och presterar bättre. Utomhusupplevelsen kan därmed få en viktig betydelse för Sveriges BNP. Det visar den rapport som Kairos Future gjort på uppdrag av organisationerna SLAO (Svenska Liftanläggningars Organisation) och SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation).

Vi är på väg in i ett samhälle där allt större fokus läggs på vår hjärnkapacitet, på vår förmåga att hela tiden prestera på hög nivå när det gäller att hantera komplexa sammanhang. Samtidigt intensifieras forskningen runt hjärnas funktion. Forskningsstudier från hela världen visar på naturens betydelse för hjärnans återhämtning och stressreduktion men också på dess betydelse för vår kreativitet. Och människor söker sig utomhus för effektiv återhämtning och för att få inspiration och nya tankar. 

Rapporten ”Framtidens Utomhusupplevelser” visar att svenskarna främst söker sig utomhus för återhämtning, men också för att bli inspirerade och kreativa. Insikterna från undersökningen indikerar att utomhusupplevelsen faktiskt bidrar till att öka Sveriges tankeproduktivitet och därmed även BNP. Människor som vistas utomhus mår bättre och presterar bättre.

– För oss som är verksamma i upplevelseindustrin understryker det betydelsen av vår näring. Skidåkning bidrar faktiskt till Sveriges välstånd säger Hans Gerremo, VD för SLAO. Vår utmaning är att få fler, särskilt den yngre generationen, att uppskatta och prioritera utomhusupplevelsen!

– Intressant här är också vikten som resenärer lägger vid tillsammans-faktorn och det estetiska. Att det vackra hamnar så långt upp på kravlistan över utomhusupplevelser indikerar att vi behöver lägga mer resurser på estetik för att vara framgångsrika i framtiden kommenterar Lars Isacson, VD för SCR. 

Rapporten finns att läsa i sin helhet på www.utomhusupplevelser.se 

Rapporten i siffor:
·  Tre av fem svenskar söker sig utomhus för att få lugn och ro, 39% för att få en förbättrad hälsa och 37% för att känna ”lättnad
·  Många förväntar sig även inspiration (49%), egen utveckling (31%) och nytändning, ny öppning i livet (27%) av sina utomhusupplevelser.
·  Utomhusupplevelsen ökar i status när inomhus är det vanliga. Bland föräldrars bloggande om lek handlar 30 procent av bloggarna om lek inomhus medan 70 procent handlar om lek utomhus.
·  Viktigast är tid tillsammans, 70% av befolkningen lyfter fram detta för att utomhusupplevelsen ska blir så bra som möjligt.
·  Lika viktigt är en vacker miljö, 70% menar att detta är viktigt för en lyckad utomhusupplevelse.