
I dagarna har Norstedts släppt boken Hemmafixarbibeln. Inför boksläppet har ScandInfo
Marketing Research på uppdrag av Norstedts genomfört en
trendundersökning vad gäller hemmafixartrenden. Renoveras det fortsatt
lika mycket i de svenska hushållen? Hur upplever egentligen svenskarna
att renoveringen påverkar förhållandet och vilka är de starkaste
trenderna när det gäller hemmafixande? Det är frågor som marknadsundersökningen ger svar på.
Trots att det i media talas om tuffa ekonomiska tider och byggprojekt som aldrig blir klara, verkar det inte avskräcka svenskarnas planer på att renovera eller bygga något. Majoriteten har renoverat/byggt någon gång under de senaste tre åren med gott resultat och planerar för fler projekt framöver.
– Vi ser att det är en fortsatt stark trend att renovera hemma och de flesta tänker göra det mesta utan hjälp från hantverkare, säger Viktoria Aronsson, undersökningsledare på ScandInfo. Framförallt är det målning och tapetsering som gäller under 2013, men även större projekt som att lägga golv, måla om huset, bygga altan eller renovera köket. Det målas ofta upp i olika tv-program att relationen blir lidande av renoveringen men det verkar inte vara en uppfattning som delas av de hemmafixande svenskarna.
– Renoveringen blir ett gemensamt projekt som i flera fall skapar en bättre teamkänsla, konstaterar Viktoria Aronsson.
Fakta om undersökningen
- Undersökningsperiod: 24 januari – 30 januari
- Målgrupp: svenskar i åldern 18-70 år med eget boende
- Antal intervjuer: 500 st
- Metod: webbundersökning via slumpmässigt rekryterad webbpanel (Norstat, panel.se)
Trots att det i media talas om tuffa ekonomiska tider och byggprojekt som aldrig blir klara, verkar det inte avskräcka svenskarnas planer på att renovera eller bygga något. Majoriteten har renoverat/byggt någon gång under de senaste tre åren med gott resultat och planerar för fler projekt framöver.
– Vi ser att det är en fortsatt stark trend att renovera hemma och de flesta tänker göra det mesta utan hjälp från hantverkare, säger Viktoria Aronsson, undersökningsledare på ScandInfo. Framförallt är det målning och tapetsering som gäller under 2013, men även större projekt som att lägga golv, måla om huset, bygga altan eller renovera köket. Det målas ofta upp i olika tv-program att relationen blir lidande av renoveringen men det verkar inte vara en uppfattning som delas av de hemmafixande svenskarna.
– Renoveringen blir ett gemensamt projekt som i flera fall skapar en bättre teamkänsla, konstaterar Viktoria Aronsson.
Fakta om undersökningen
- Undersökningsperiod: 24 januari – 30 januari
- Målgrupp: svenskar i åldern 18-70 år med eget boende
- Antal intervjuer: 500 st
- Metod: webbundersökning via slumpmässigt rekryterad webbpanel (Norstat, panel.se)