Starka sociala normer är den främsta anledningen
till att vi pendlar till jobbet varje dag, trots att ny teknik möjliggör
distansarbete. Samtidigt gör den nya tekniken att vi förväntas vara tillgängliga
även efter arbetstid vilket skapar en gränslös arbetsvardag, det visar en
avhandling i kulturgeografi från Stockholms universitet. Resultatet är att vi
arbetar mer än tidigare, men utan att få mer betalt.
Trots att den nya
tekniken har ökat möjligheterna att arbeta hemifrån sitter många i bilköer
eller trängs i kollektivtrafiken för att ta sig till jobbet varje dag.
– Den
viktigaste orsaken är enligt min forskning starka social normer som betonar
vikten av att vara på plats. Att du inte anses jobba om du inte är på plats
tillsammans med vikten av samarbete i team på arbetsplatserna, säger Kristina
Trygg som är doktorand i kulturgeografi vid Stockholms universitet.
Avhandlingen har undersökt
hur anställda och chefer i Stockholm inom management, PR och kommunikation,
förvaltning och forskning ser på arbetet i förhållande till tid och rum. De
menar att möten ansikte-mot-ansikte har en särskild betydelse när det gäller
att skapa relationer till kunder och kollegor. Avgörande faktorer till varför de
vill vara på arbetsplatsen är vikten av att kunna bolla idéer och att missuppfattningar
mellan kollegor minskar vid direkt kontakt.
– Ett
ökat tempo till följd av förbättrad elektronisk kommunikation har också för
många ökat behovet av att ha kollegor nära till hands, säger Kristina
Trygg.
En paradoxal
utveckling är att istället för att befria människor från arbetsresor så har den
nya tekniken snarare lett till att arbetet i många fall koloniserar fritiden. De
kontorsarbetare som har studerats i avhandlingen väljer ofta att vara
uppkopplade och nåbara för kunder, kollegor och arbetsgivare även efter normal
arbetstid. De upplever att det är svårt att skilja på arbete och fritid
eftersom att de ser arbetet som sitt intresse. De vill känna sig uppdaterade och ha kontroll över vad som sker även
när de inte är på plats.
– Det
finns också en förväntan från kollegor, chefer och kunder att de ska vara
nåbara efter kontorstid. Det handlar både om en upplevd förväntan och en reell
förväntan, säger Kristina Trygg.
Avhandlingens namn: Arbetets geografi: Kunskapsarbetets organisation och utförande i tidrummet.
Avhandlingen finns att ladda ner som pdf på: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:696542
Källa: Stockholms universitet