För att lära sig ett nytt språk räcker det inte med att lära
sig formen för det, grammatik och glosor. För att få en djup förståelse för hur
man använder ett språk krävs också social interaktion.
–
Man lär sig hur
man använder språket genom att uppleva språkbruket i vissa sammanhang, säger
Ali Reza Majlesi, som forskar kring social interaktion vid Linköpings
universitet.
I sin avhandling har han gjort en studie om uppkomsten av så
kallade ”learnables” i svenska som andraspråksutbildning.” Learnables” syftar
på för eleverna obekanta språkliga objekt eller konstruktioner som genom en
process blir ett begrepp som kan förstås och förklaras med hjälp av läraren
eller de andra eleverna.
–
I den här processen använder sig lärare och
elever inte bara av talspråk, utan även andra kroppsliga resurser som gester
och pekningar, eller tillgängliga artefakter, som penna och papper, säger Ali
Reza Majlesi.
Det är inte alltid förutsägbart vad som ska läras och lära
ut. Vilken situation som helst i ett klassrum kan utveckla sig till en
pedagogisk händelse.
– Ett exempel ur avhandlingen är när en elev ska tränga sig
förbi en annan elev och den som sitter försöker be om ursäkt för att hon blockerade
gången med sin bakdel, säger Ali Reza Majlesi.
Eleven kan inte något passande ord för bakdelen, men klappar
sig själv på baken och säger ”tyvärr, jag har jätte…” innan hon fastnar och
använder det engelska ordet ”butt”.
De andra eleverna försöker hjälpa henne och förslår både
”skinka” och ”rumpa” under allmänt skratt. De enas till slut om att ”rumpa” nog
är det korrekta ordet i det här fallet.
–
Den här interaktionen och kommunikationen
ansikte mot ansikte, är en mycket viktig del av hur vi sedan kan organisera och
använda kunskapen. Men får en upplevelse av språket i olika situationer.
Även grammatik lärs genom handling i klassrummet. Läraren
skriver exempelvis upp en mening på tavlan, och en elev markerar sedan subjekt
och predikat med en annan penna.
– Att arbeta med orden på det sättet kan man inte i en abstrakt
miljö. Aktiviteter mellan människor är väldigt viktigt för lärande, som bygger
på och utvecklas av samspel och kollaboration på ett konkret sätt.
Språkinlärningssituationer skapas oftast av sådana aktiviteter, säger Ali Reza
Majlesi.
Ali Reza Majlesi disputerar med ”Learnables in Action. The Embodied Achievement of Opportunities for Teaching and Learning in Swedish as a Second Language Classrooms” den 28 mars 2014.
Källa: Linköpings universitet