Turismföretagare i
norra Sverige har en låg beredskap för att anpassa sin verksamhet till
ett varmare klimat. Det leder till en ökad utsatthet för en bransch som
är viktig för utvecklingen i Sveriges norra regioner. Det visar en
avhandling vid ETOUR vid Mittuniversitetet.
Turismföretagare i
Norrland (Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland) och
deras långsiktiga förmåga att överleva är ämnet i en ny avhandling från
turismforskningsinstitutet ETOUR vid Mittuniversitetet. Den visar bland
annat att nya turismföretag bidrar till Norrlands sysselsättning i
tidiga skeden och att den sammanlagda sysselsättningen i företag som
överlever på lång sikt ökar med tiden, trots att många företag upphör.
– Den
långsiktiga överlevnaden hos turismföretagen ökar också om företagaren
har erfarenhet från liknande verksamheter sedan tidigare. Däremot
innebär det inte alltid en fördel att vara inflyttad till regionen,
säger Patrick Brouder, fil dr. i turismvetenskap vid ETOUR.
Turismen
i norr är starkt säsongsberoende och många företag lever av
vinterturism, både stora och mindre företag. Klimatförändringar är en
långsiktig utmaning för de företag som är aktiva på vintern med en
verksamhet som inte är mobil. Men en anpassning till ett varmare klimat
förekommer inte bland undersökta norrländska turismföretagen.
– Här
krävs bland annat regionala kartläggningar som visar
klimatförändringarnas påverkan lokalt. Myndigheter och beslutsfattare
behöver ta initiativ och leda det arbetet, företagarna själva har inte
frågan på fokus och möjlighet att agera i sitt vardagliga arbete, säger
Patrick Brouder.
Med sin avhandling blir Patrick Brouder
Skandinaviens första doktor i turismvetenskap. Han menar att synen på
turismen som näring blir allt mer positiv och att branschen kan stärkas
genom mer medvetna samarbeten med lokalsamhället.
– Det finns
fortsatta skäl att se turismen som ett effektivt verktyg för lokal och
regional utveckling, men den får inte ses som den enda och sista utvägen
för landsbygdsområden i norr, framtiden kräver mer genomtänkta
strategier, säger Patrick Brouder.
Hela avhandlingen, ”Tourism development in peripheral areas - processes of local innovation and change in northern Sweden”.