fredag 25 september 2009

Tänk dagligt, tänk digitalt, tänk nytt

När dagstidningarna upplever dåliga tider på grund av vikande intäkter är det lätt att skylla detta på webben. Visst har internet förändrat mediemarknaden och vi har antagligen bara sett början på detta.

Anna Serner, VD på Tidningsutgivarna, har i en debattartikel i Svenska Dagbladet 21 september pekat på några strategier inför framtiden. Bland annat handlar det om att ta betalt på nätet. Själva frågan om tidningar ska ta betalt för sitt redaktionella material på nätet andas dåligt självförtroende, skriver Anna Serner. ”Självklart ska de ta betalt, det intressanta är för vad?” Anna Serner efterlyser en rejäl produktutveckling av traditionella medier.

Anna Serner tar upp debatten om hur journalistiken på webben ska finansieras. Frågan har intensifierats sedan Rupert Murdoch i våras aviserade planer på att låta fler av de egna tidningarna ta betalt för redaktionellt material såsom Wall Street Journal redan gör med viss framgång.

Frågan vi kan ställa oss är om det kommer att fungera att några betalar för en papperstidning, medan andra läser gratis på nätet. Så länge den tryckta tidningen inte erbjuder annat material är framtiden inte ljus. Om däremot nätet erbjuder ett komplement – en fördjupning om man så vill – finns kanske en framtid. Men dagtidningen som vi känner den kommer inte att finnas framöver. Antingen fylls den med annat innehåll, hittar alternativa distributionssätt – vilket bland annat gratistidningen Metro visat vara möjligt – eller hittar nya läsare.

Anna Serner har en poäng när hon frågar vad dagstidningarna ska ta betalt för. Visst finns det sjöar av information på nätet, men det är ett slags aphanetjatter som inte hjälper läsaren att sovra och bedöma informationen. Viss dagspress går i fällan och fyller spalter och webbplats med liknande material. Har läsarna frågat efter sänkt kvalitet?

Anna Serner tar upp att debatten framför argumentet att traditionella medier inte längre behövs. Logiken går ut på att den nya medievärlden, som utvecklats vid sidan av de traditionella medierna, själv klarar av att gräva, kritiskt granska, analysera och avslöja. Här står Anna Serner för en avvikande uppfattning. Hon menar att internet med bloggar, chattar och sociala medier är fantastiska möjligheter för de traditionella medier som vill och förmår använda dem till sin fördel. I en relation av ömsesidigt givande och tagande.

Jag håller med Anna Serner om att gammelmedia behöver produktutveckla och exploatera sina sajter på ett redaktionellt och kommersiellt begåvat sätt. Mer kvalificerad journalistik liksom mer unikt innehåll blir en nödvändighet för att locka fler läsare.

Här handlar det enligt Anna Serner om att se till att konsumenterna blir delaktiga i hela processen. ”Framgent blir det svårt att avgöra när en tidningsartikel börjar och slutar.”

Anna Serner pekar på vikten av:
− effektivare sätt att nå ut
− se till att nyhetsflödet pulserar mellan olika medier
− att lära sig mer om mottagarna
− hitta rätt affärsmodell
− nytänkande
− variation

Sedan måste vi fråga oss varifrån de där idéerna ska komma. Av hävd har bilindustrin varit en likare – men där är det ju som det är just nu. Vilken är den nya industrin som kommer att bli föregångare?

Är det snabbmatsindustrin, är det bagerinäringen? Vad man än tycker om snabbmatsindustrin så står den ändå för ständig ompaketering och försök att locka sina mottagare. Bagerinäringen har till delar flyttat ut i butiker som Coop och bensinstationer. Det är förändringar som svarar mot kundernas förändringar av sina liv.

Det måste dagstidningsindustrin också se till att göra med sina medlemmar.