Denna studie analyserar
med hjälp av Pierre Bourdieus tankar om kulturellt kapital portalornamentiken
på Stockholms elektricitetsverk Brunkeberg från 1892. Analysen görs med tanken
att elektricitetsverket och dess upphovsmän genom att skapa kulturella
produkter som ornamentiken påverkar det egna kulturella kapitalet. De frågor
som ställs i studien är: 1: Vilka exempel knutna
till elektricitet tas upp i industriornamentiken? 2: Hur kombineras
industriornament med växtornament? 3: Hur kan
industriornamentiken sägas vara ett exempel på att Sverige börjat se sig som en
omdanad industrination?
Sökord: Pierre
Bourdieu, kulturellt kapital, kulturella produkter, fasadornamentik,
industrialisering.
Gatubelysning med
hjälp av gas introducerades i Stockholm på 1860-talet. Något decennium senare
installerades den första elektriska stadsbelysningen i England. Efter några
privata initiativ att elektrifiera gatubelysningen i Stockholm under 1870- och
1880-tal bestämde Stockholm Stad genom Stockholms Elektricitetsverk att
gatubelysning skulle vara en kommunal angelägenhet och gav arkitekten Ferdinand
Boberg i uppdrag att projektera ett elverk. Brunkebergsverket på Regeringsgatan
stod klart 1892 och framställde elektricitet genom koleldning. Framför allt portalen på Brunkebergsverket var rikt dekorerad
med ornament i form av bland annat glödlampor och ljusstrålar. Ferdinand Boberg
skulle drygt tio år senare anlitas av Stockholms Elektricitetsverk för att
bygga fem elstationer i Stockholms innerstad. Elstationerna var
transformatorstationer som konverterade den producerade växelströmmen till
likström för distribution i nätet. Likström tappar snabbt spänning och
distributionsavståndet måste hållas nere, därför krävdes minst en elstation i varje
stadsdel.
Under det sena
1800-talet befann sig det svenska samhället i vad ekonomi-historikerna kallar
”slutfasen av första vågen av industrialisering”, vilket för Sveriges del i
realiteten innebar ett genombrott för industrialiseringen.[2] Sveriges industriella omvandling under det sena
1800-talet var en följd av bättre omvärldskontakt genom bland annat atlantkabel
för telegrafi. Järnvägar hade börjat byggas och telefoni startade i Stockholm
1880, bankväsendet hade reformerats och det fanns de sista decennierna på
1800-talet åtta affärsbanker och riskkapitalister som bland andra Knut
Wallenberg och Ernest Thiel. Dessutom hade Bernfördraget (1874) om en allmän
postunion slutits mellan 22 nationer. Det var en postgång vi skulle känna igen
idag, där avsändaren betalade för hela postgången till slutadressaten.[3] Till detta kommer att jordbruket var under mekanisering
och därför frigjordes, trots den åderlåtning av arbetsföra individer som
emigrationen under 1860- och 1880-talet inneburit, arbetskraft som kunde arbeta
i nya och råvarubaserade industrigrenar som sågverks-, pappers- och
stålindustri.[4] Teknikutnyttjandet kan alltså sägas kompensera för förlusten
av arbetskraft.
Det var också en tid
fylld av tekniska uppfinningar och landvinningar på medicinens område. Att
elektriciteten kunde ”tämjas” och användas för att driva maskiner och ge
belysning var vid denna tid (1890-tal) ännu inte ekonomiskt försvarbart.
Brunkebergsverkets elproduktion åstadkoms med ångpannor eldade med kol.
VAL AV OBJEKT
År 1892 färdigställdes
elverket Brunkeberg i Stockholm i hörnet av Smålandsgatan och Regeringsgatan.
Brunkebergsverket producerade elektricitet fram till år 1911, då navet i
elströmsproduktionen i Stockholm blev Värtaverket i Hjorthagen, som även det
ritats av Boberg.[5] Fastigheten där Brunkebergsverket låg revs på
1960-talet. Portalen flyttades då till Tulestationen och införlivades i dess
fasad mot Tulegatan där den fortfarande finns kvar. Denna portals ornament med
inriktning på olika aspekter av elektricitet är huvudobjekt för denna studie.
Jag kallar dessa ornament för ”industriornament”. Portalen innehåller också en
del växtornament. Några senare portar ritade av Ferdinand Boberg används som
jämförelse, det är porten på dåvarande Centralposten på Vasagatan Stockholm (1898-1903)
och porten på dåvarande Nordiska Kreditbanken på
Drottninggatan (1899-1902).
SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGAR
Syftet med denna
studie är att försöka utröna hur ornamenten på Brunkebergsverkets portal
kombinerats, vilka exempel på elektricitet som tas upp och vad ornamentiken
berättar om Sveriges industriella omvandling under det sena 1800-talet.
De frågor som ställs i studien är:
1: Vilka exempel knutna till elektricitet tas upp i industriornamentiken?
1: Vilka exempel knutna till elektricitet tas upp i industriornamentiken?
2:
Hur kombineras industriornamenten med växtornamenten?
3: Hur kan industriornamentiken sägas vara ett exempel på
att Sverige börjat se sig som en omdanad industrination?
ORNAMENTIKENS GRAMMATIK
Owen Jones
gav 1868 ut ett planschverk över ornamentikens grammatik där han hävdade att även
om ornament i princip bara är ett tillägg till arkitektur och aldrig bör
tillåtas att ta platsen från de strukturella dragen, eller överlasta eller
dölja dem, är de själva själen i ett arkitektoniskt monument.[6]
Ännu hårdare kritiker av ornament var Adolph Loos, som i en essä från 1908 hävdade
att det fanns ett samband mellan ornament, bland annat i form av tatueringar,
och kriminalitet. Loos menade att kulturutveckling är synonymt med att avlägsna
ornament från nyttoföremål.[7]
Loos fick dock inte så många anhängare vid tiden för publikationen, det var långt
senare han kom att uppskattas.
Ljuset i
staden kan vara ett uttryck för moderniteten, medan mörkret står för det
förflutna, det omoderna, argumenterar Jes Wienberg.[8]
Den stora berättelsen om moderniteten handlar om utbredningen av ljus och
elektricitet sedan 1800-talet, menar Wienberg. Det är möjligen så det fungerar
att se tillbaka på Stockholm om vi minns bland andra Eugène Janssons målningar
med ytterst få ljuspunkter i stadslandskapet. Den svenskättade amerikanske
historikern H. Arnold Barton menar att även om nationalromantiken dominerade
finkulturen i Sverige under 1890-talet så kom dess blomning inom arkitekturen
först mellan åren 1905 och 1920.[9] När
Brunkebergsverket byggdes var det inte ännu riktigt nationalromantiken som
försökte bli förhärskande inom arkitekturen också, om man tolkar Barton rätt.
Den samtida
svenska arkitekten Carl Westman såg frisen av glödlampor kring portalen på Brunkebergsverket
som en del av den framtida arkitekturen: ”Vi hava här i Stockholm ett
arkitekturverk som otvetydigt med sina elektriska glödlampor kastar
ljus fram över den väg som
arkitekturen har att gå för att nå sitt mål; en ny för sin tid
karakteristisk byggnadskonst.”[10] Under rubriken ”Geräte” (ungefär: apparater,
verktyg) listar Franz Sales Meyer i sin ”Handbuch der Ornamentik” (1911) lampor av
olika slag som exempel på vad som använts som komponenter i ornament.[11] Ferdinand Bobergs grepp att använda glödlampor i en bård, kombinerad
med eklöv var kanske inte
något nytt, men som
Axel Föhl indikerar var
elektriciteten flaggskeppet för den
industriella revolutionens andra våg.[12] Föhl menar att det
från starten i glödlampsornamentiken
fanns ett visst mått av propaganda
för det nya
energislaget. Föhl tar exempel från järnvägsstationer och
elektricitetsverk. Föhl nämner
Brunkebergsverket och konstaterar att det mest slående inslaget i ornamentiken på elektricitetsverk i slutet av 1800-talet var just glödlampan som
alltmer letande sig in i allt fler hushåll.
METOD OCH TEORI
Metoden för denna studie är att besöka Tulegatan, där portalen finns,
dokumentera den fotografiskt och med dessa bilder som underlag studera vad
portalen berättar med hjälp av Pierre
Bourdieus begrepp ”kulturellt
kapital”. Det bygger på min tanke att det symboliska ”ekonomiska
kapitalet” för institutionen
Stockholms Elektricitetsverk med hjälp av Ferdinand Bobergs ornamentik skapade grund för ett ökat symboliskt ”kulturellt
kapital” genom att pryda Brunkebergsverket med industrirelaterade
ornament.
Pierre Bourdieu
beskriver kulturellt kapital som bestående av tre delar.[13] Den första delen av
kulturellt kapital är något individen bär med sig, det är ”ristat i kroppen”. Det kulturella
kapitalet är inkorporerat i
individens egen kropp. Här finns likheter
med habitus.[14] Den andra delen av kulturellt kapital är kulturföremål (böcker, målningar,
maskiner), som objektifierade varianter av kulturellt kapital. I varje enskilt
fall följer detta
kapital samma strukturer som gäller för ”inkorporerat” kulturellt kapital. Den tredje delen av det kulturella
kapitalet är akademiska
meriter. Dessa, liksom mynt, är relativt
oberoende av värdet på sina bärare. De
akademiska meriterna kan inte tillämpas på en institution som Stockholms Elektricitetsverk, så dem lämnar jag därhän i denna studie.
Här kommer således de två första aspekterna
av kulturellt kapital att användas, den första aspekten handlar
om det kulturella kapital som finns i individen – i denna studie Stockholms
Elektricitetsverk, den andra om att det kulturella kapitalet även handlar om
kulturföremål som böcker och
maskiner. Jag betraktar i denna studie fasadutsmyckningen i form av ornament
som en variant av kulturföremål.
DEN
EMPIRISKA UNDERSÖKNINGENS FÖRUTSÄTTNINGAR OCH GENOMFÖRANDE
Brunkebergsverkets
portal finns att studera på Tulegatan i Stockholm. Som redan konstaterats ovan flyttades portalen
år 1960 när
Brunkebergsverket revs, till Tulestationen, där den inkorporerades i fasaden mot Tulegatan. För insamling av
underlag för denna studie
innebar detta att portalen kunde fotograferas på plats. Förutsättningar var
med andra ord goda. Under genomförandet av undersökningen används fotografierna som empiriskt material. För jämförelser används även
bildmaterial från
Centralpostkontoret vid Vasagatan, Stockholm och från Nordiska
Kreditbanken, Drottninggatan, Stockholm, som är en del av kvarteret Rosenbad. Dessa
fastigheter är ungefär samtida och har även de
Ferdinand Boberg som arkitekt.
DISPOSITION
Materialet
är disponerat på
så
vis att det följande kapitlet
innehåller en
redovisning av studien under rubriken ”Ornament på Brunkebergsverkets
portal”. Detta kapitel
följs av ett
sammanfattande och avslutande kapitel med rubriken ”Sammanfattande
diskussion”.
ORNAMENT PÅ BRUNKEBERGSVERKETS PORTAL
Den
bård, som följer portalens
båge och omsluter
passagen är kombinerad av
industriornamentik i form av en serie glödlampor som åtföljs av en yttre bård bestående av växtornamentik i form av eklöv. (Eklöven tycks
signalera soliditet och är förknippade med hög status, som
adel. Generaler bär fyra eklöv på
axelklaffarna).
BESKRIVNING
AV ORNAMENTIKEN PÅ BRUNKEBERGSVERKETS PORTAL
Här görs en genomgång som
sammantaget ska ge svar på de två första
forskningsfrågorna i studien, den första är: Vilka exempel knutna till
elektricitet tas upp i industriornamentiken? Och den andra: Hur kombineras
industriornamenten med växtornamenten?
Genomgången görs främst genom att beskriva portalen från topp till
gatuplan.
Från topp till
botten återfinns följande
bildelement i portalen, som är krönt av vad som tycks vara en solros i en kruka.
Under detta finns en yta i form av en liksidig triangel med den räta vinkeln uppåt. Här är en sköld placerad med
ett krönt manshuvud
som jag antar står
för Sankt Erik.
Skölden vilar på
en bakgrund av
sol- eller elektricitetsstrålar.
Triangeln vilar på en rektangel med 12 knippen om tre glödlampor som är kopplade till teslaspolar.[15] I kondenserad form visas
här distribution av elektricitet.
Portalens
överstycke i form
av en liggande rektangel innehåller
en liggande rektangulär
skylt med sköldar på
ömse sidor.
Skylten innehåller texten: ”Portal från Stockholms
stads första elektricitetsverk
uppfört 1892 vid
Regeringsgatan. Flyttad hit 1960.”
Sköldarna är utformade som
läderstycken
uppspända på
en krans av
blad (lagerblad?) vilans på en bakgrund av radiellt pekande spetsar. Skölden fylls av
texten, VOLTA, AMPÈRE,
OHM och FARADAY. Den högra
skölden bär texten:
GRAMME, HEFNER, ALTENECK och EDISON. Jag menar att den vänstra skölden är ett sätt att minnas
de som arbetat med elektriciteten i allmänhet, medan den högra handlar om att ära de som
arbetat med belysning, särskilt olika varianter och lösningar som
skulle leda fram det vi idag känner igen som en glödlampa.
Under
dessa sköldar finns
ytterligare två
rektangulära mindre ”skyltar”
med texterna ”VERKET ANLADES”
och ”ÅREN 1890-92”. På
denna nivå
finns i den
yttre bården ekblad med
ekollon på
ömse sidor.
Bården som
omsluter portalen båges
avgränsas av en bård av ekblad
(som vätter bort från portalen)
innehåller glödlampor
kopplade till en teslaspole. Spolen är också den del av
ornamentiken som vätter
åt besökaren som tar
sig igenom portalen. Utformningen av ornament bör enligt Louis Sullivan göras så
att de till
synes växer ut ur den vägg de sitter på
samma sätt som en
blomma uppträder i mitten på
en plantas
bladverk.[16] Här har ansträngningar gjorts
att nå till den grad av perfektion som Louis Sullivan, ”den andliga
fadern till modern amerikansk arkitektur och identifierad med de tidiga
skyskrapornas design”, var ute efter.[17]
En
tolkning av ornamentiken på ett sammantaget sätt
är att eklövsbårderna och eklövsknippena står för soliditet på
samma sätt som banker
använt eken som
symbol.
Den tredje forskningfrågan: Hur kan industriornamentiken
sägas vara ett exempel på att Sverige börjat se sig som en omdanad
industrination? De mer tekniska elementen i ornamentiken som glödlampsbårderna kan förmedla till
betraktaren att glödlamporna
kommer att bli många.
I och med en sådan tänkt utsaga kan det också
hävdas att
eftersom lamporna kommer att bli många så kommer
elektriciteten att bli viktig.
På
portalen finns
två
tavlor med
vardera fyra namn som alla är
kopplade till personer som har haft något att göra med elektricitetens utveckling. Här finns namn
som Ohm, Edison och Ampere. Saknas gör till exempel Watt och Tesla. Nikola Tesla är dock
representerad på portalen genom att den spiralform som finns ovanför grundstensättningen på
ömse sidor om
portalen återger en så
kallad teslaspole,
vars funktion handlar om överföring av
elektrisk ström.
Ann Thorson Walton menar att detta är första gången
Ferdinand Boberg skapar en privat ikonografi för en allmän byggnad.[18] Sammantaget
innebär Brunkebergsverket portal ett försök att visualisera elektricitetens
framtida roll och möjligheter.
JÄMFÖRELSER
MED ORNAMENT PÅ NORDISKA KREDITBANKEN OCH CENTRALPOSTEN
Ferdinand
Boberg var en arkitekt på modet vid sekelskiftet 1900. Boberg arbetade till stor del med
industri- och institutionsbyggnader runt om i Sverige. I Stockholm innebar
detta att han, förutom
att vara anlitad av Stockholms Elektricitetsverk och Stockholms Vatten och
Gasverk, även fick
uppdrag som på
andra sätt anknöt till
industrialisering. Här
ska två
av dessa
uppdrag, som båda handlar om förutsättningar för
industrialisering tas upp.
En
förutsättning för
industrialisering handlar om tillgång på kapital. Kring
den förra Nordiska
Kreditbankens port på Drottninggatan i Stockholm (1899-1902) finns en del rosornament som
jag menar har sin förklaring
i att fastigheten är
en del av kvarteret Rosenbad och är sammanbyggd med den fastighet som i dagligt
tal kallas Rosenbad.[19] Vad som är mer slående är att porten, förutom bankens
namn i förkortning NKB
och figuriner som räknar
pengar, även har
ornament i form av myntstaplar som löper ut från porten i solfjädersform över portens stenkarmar med ett tänkt centrum i
huvudhöjd på
besökaren.
Här finns alltså
en
industrianknytning i form av pengar, det vill säga möjlig finansiering för ytterligare
industrier. En annan förutsättning för
industrialisering handlar om tillförlitlig postgång. Det före detta Centralposthusets port på
Vasagatan i
Stockholm (1898-1903) är
dekorerad med porträtt
av kung Oscar II och hans gemål
på
ömse sidor.[20] Poststyrelsen
hade år 1850 bytt
namn till Generalpoststyrelsen och var en statlig myndighet som arbetade som
ett affärsdrivande företag till det
1994 ombildades till aktiebolag.
I portens karmar finns även brevduvor
(med kuvert i näbben
som ses flyga in över
Stockholm där
Katarinahissen (Elevatorn) från
år 1883 står för ett tydligt
industriellt exempel. Brevduvorna i sig kan betraktas som symboler för postgången i den 1874
bildade Postunionen, som innebar en förbättring av infrastrukturen för
korrespondensen angående
nationell och internationell handel. I porten utsmyckning finns även tallris och
kottar.
Girlangen
av glödlampor på
Brunkebergsverkets
portal måste betraktas,
som också
Föhl gör, som ett
uttryck för en tro på
tekniken innanför portalen. ”Här gör vi ström som kommer
att ge oss en upplyst tid.”
En
fråga som kan ställas är om de som
trodde på
elektriciteten
egentligen visste vad de gjorde eller om det mest handlade om fromma förhoppningar om
att elektriciteten skulle leda till något bra? När vi idag ser cirka 125 år bakåt så
gör vi det med
nutidens ögon.
Historikerna brukar kalla detta för presentism. Betraktaren av det historiska
materialet är så
fast rotad i
sin egen tid att vad som hänt
i det förflutna ter sig
främmande. Ska vi
hårdra
presentismen så
handlar det om
ett synsätt där enbart objekt
som existerar samtidigt som utsagan tycks finnas. Ned Markosian menar att om vi
idag gör en lista på
allt som
existerar skulle det inte finnas ett enda
objekt på
listan som inte
finns nu.[21] Det är tur för denna studie
att de tre byggnader av Ferdinand Boberg nämnda i studien som byggdes för över 100 år sedan ännu står kvar, annars är risken att de
inte omfattats av denna studie, eftersom jag som undersökare kanske
inte längre skulle se
dem, ens i mental mening,
Vad var innebörden i industriornamenten på Brunkebergsverket?
Vid en jämförelse med Centralpostens och Nordiska Kreditbankens portar framträder
en tanke om att det handlar om att signalera byggnadens användning. Insidan
exponeras på utsidan av byggnaden, som en slags visualisering av den skylt som
fanns ovanför Brunkebergsverkets portal med texten: ”Stockholms
Elektricitetsverk” kompletterad med ornament som också säger: ”Här sysslar vi
med elektricitet”. Louis Sullivan, en samtida amerikansk arkitekt som Ferdinand
Boberg var influerad av, skrev om ornament att de inte ska sättas på en byggnad
i efterhand, utan ingå som en integrerad del från projektstarten.[22] Industriornamenten
betraktas i denna studie som kulturprodukter i likhet med till exempel böcker
som Bourdieu nämner som kulturprodukter.[23]
Ornamenten kan sägas vara ”författade” av Ferdinand Boberg. Analogin med
förlagsvärlden fortsätter genom att Stockholms Elektricitetsverk spelar samma
roll som utgivaren/förlaget. På samma sätt som ett förlag vill ha
prestigeförfattare som höjer deras status så kan ”utgivningen” av industriornamenten
säkert ha bidragit till att göra elektricitet och belysning spännande och ett
exempel på det nya.
Bourdieu
menar att det sociala livet genomsyras av utmärkelser och varaktiga föreningar
som bygger på cirkulation där legitimeringen av makt uppstår som ett symboliskt
mervärde.[24] När Stockholms
Elektricitetsverk pryder sin byggnad med industriornament försöker verket
utmärka sig själv och därigenom skapa legitimitet för sin verksamhet och genom
ornamenten skapa ett symboliskt mervärde kring sin produkt: elektriciteten. Jag
ser det som om verket säger till de förbipasserande: här sker något
märkvärdigt. Min tolkning av verkets agerande är att det genom detta agerande har
gjort ett försök att genom det egenskapade symboliska mervärdet öka
Elektricitetsverkets kulturella kapital.
3. Sammanfattande diskussion
Bourdieu
menar att den ständiga omvandlingen av ekonomiskt kapital till symboliskt
kapital, med ett slöseri av social energi som är villkoret för dominansens varaktighet,
inte lyckas utan medverkan av hela gruppen: förnekande som källa till social
alkemi är, som magi, ett kollektiv företag.[25]
Det skulle innebära att hur mycket Stockholms Elektricitetsverk än försöker
pryda sin byggnad och skapa mervärde genom det, så fungerar inte denna strategi
om inte omvärlden accepterar industriornamenten som mervärde.
Den första forskningsfrågan handlar om vilka exempel knutna
till elektricitet som tas upp i industriornamentiken. På Brunkebergsverkets
portal finns exempel på elektricitet i form av glödlampor och teslaspolar, samt
uppräkningar av namn på personer som arbetat med elektricitet. Den andra
forskningsfrågan handlar om hur växt- och industriornamentik kombineras. Vi har
sett hur eklövsbårder kombineras med glödlampsbårder. Var kombinationen av
växt- och industriornamentik ett sätt att linda in det tekniska i en mer
nationalromantisk skepnad? Kanske industriornamentikens samtidighet med
växtornamentiken var ett sätt att peka på att denna teknik var det allra mest
nya? Träd och sädesax handlar hårddraget om skogsbruk och lantbruk. Den mer
tekniska industriornamentiken handlar om teknikbruk i mer specialiserad form.
När Brunkebergsverket tillkom var elektriciteten i tillämpad form en relativt
ny företeelse. Som så många andra tekniska landvinningar fick elektriciteten
stor uppmärksamhet. År 1881 ägde en elektricitetsutställning rum i Paris,
L'éxposition internationale d'électricité.[26] Där
presenterades många av de möjligheter som fanns med elektricitet – förutom till
belysning och drift av motorer även till telefoni.
Den tredje forskningsfrågan handlar om huruvida industriornamentiken
kan sägas vara ett exempel på att Sverige börjat se sig som en omdanad
industrination? Går det att säga att industriornamentiken pekar framåt eller
pekar den i tillbaka på den form vi har sett den visa upp sig i med dessa
exempel från Ferdinand Boberg? Förutom att bygga en ljusets infrastruktur
spelade Stockholms Elektricitetsverk antagligen en roll i byggandet av
moderniteten. Ann Thorson Walton menar att glödamporna i frisen på
Brunkebergsverkets portalen var avsedda att utbilda lekmannen i
”elektricitetens under”.[27] I
det nya samhället ska industriella element även vara prydnader. Jag tänker på
en jämförelse mellan Windows-datorer och Apples datorer i slutet av 1900-talet.
Ett initialt argument för Apples maskiner var att de var intuitiva att hantera,
de var jämfört med dåtidens PC designade för ögat och hade ett mer överskådligt
menysystem. Även om jag med dagens ögon kan betrakta industribyggnader vid
sekelskiftet 1900 som ett under av design jämfört med dagens mer
strömlinjeformade industrilokaler, så tänker jag mig att det förra
sekelskiftets arkitektur ändå var ändamålsenliga med den tidens mått. Att
smycka dem ”i onödan” det vill säga smycka byggnader på ett sätt som inte
tillförde funktion var på sätt och vis i enlighet med Sullivans tankar något
som inte borde göras. Form ska, enligt Sullivans tankar, följa funktion. [28] Boberg själv reagerade på det svala mottagande
som portalen till en början fick i Sverige, han noterar i sina
minnesanteckningar: ”… ett år senare när portalen uppmärksammats utomlands,
blev den viktig”.[29] Omgivningens omdöme gav
således en känsla av att detta var ett viktig arkitektoniskt verk.
Konsthistorikern
Johnny Roosval slår 1938 i Nordisk Familjeboks månadskrönika fast: ”(Boberg)
byggde 1892 under inflytande av Sullivan elektricitetsverkets hus vid
Regeringsgatan i Stockholm”.[30] Roosval
menar att Boberg är det slutgiltiga beviset på att arkitekturinfluenser gick
även från USA mot Europa och inte enbart tvärtom. Boberg får också en klapp på
axeln genom att Roosval menar att Boberg var en föregångsman eftersom det
skulle dröja ytterligare tio år innan andra blev influerade av Sullivan.
Bourdieus
tankar om att symboliskt kapital för att fungera måste ha stöd i gruppen, eller
det omgivande samhället, indikerar, som noterats ovan, att omvärlden måste tro
på industriornamenten. Vi kan anta att om elektriciteten varit en
återvändsgränd rent tekniskt, ekonomiskt och utvecklingsmässigt, så skulle
antagligen inga som helst industriornament ha räckt till för att föra Sverige
in i moderniteten.
-------------------
KÄLLOR OCH LITTERATUR
Barton. H.
Arnold. 2002. ”The Silver Age of Swedish National Romanticism, 1905-1920”. I: Scandinavian Studies, Vol. 74, No. 4 (Winter 2002), pp. 505-520
Beltran, Alain.
1991. La Fée Électricité. Editions
Gallimard.
Bourdieu, Pierre.
1979. ”Les trois états du capital
culturel.” I: Actes de la recherche en sciences sociales. Vol.
30, novembre 1979. pp. 3-6.
Bourdieu, Pierre.
1984. Distinction – a Social Critique
of the Judgement of Taste. Cambridge, Massachusetts, Harvard
University Press.
Bourdieu, Pierre.
1992 (1990). The logic of practice. Cambridge: Polity Press.
Eriksson,
Eva. 1990. Den moderna stadens födelse. Svensk arkitektur 1890-1920. Stockholm, Ordfronts förlag AB.
Föhl, Axel. 2010. ”Decorative Systems of Industrial Buildings
: A Foray into Unchartered Regions”. I: Ezelsoren– Bulletin of the
Institute of History of Art, Architecture and Urbanism. Vol III, 2010, No 3. p 7-22.
Jones, Owen. 1868. Grammar
of Ornament. London, Bernard Quaritch.
Markosian, Ned. 2004. ”A
Defense of Presentism”. I: Zimmerman, Dean W. (ed). 2004. Oxford Studies in
Metaphysics, Volume 1. Clarendon Press. Oxford.
Meyer, Franz Sales. 1911. Handbuch der Ornamentik. Achte Auflage. Leipzig,
Seemann.
Schön, Lennart. 2010 (2007). Sweden’s Road to Modernity: An Economic History. Stockholm, SNS Förlag.
Sullivan, Louis.
1892. ”Ornament in Architecture.” I: The Engineering Magazine, August 1892.
Thorson Walton,
Ann. 1993. Ferdinand Boberg – Architect. Cambridge, Massachusetts. The MIT Press.
Wienberg, Jes 2010. ”Ljusets arkeologi. Att bejaka
moderniteten.” I: Lihammer, Anna & Nordin, Jonas M. /red) 2010.
Modernitetens Materialitet : Arkeologiska perspektiv på det moderna samhällets
framväxt. Stockholm. Statens Historiska Museum.
DIGITALA KÄLLOR
Encyclopedia Brittanica. Louis Sullivan: American architect. http://global.britannica.com/biography/Louis-Sullivan (åtkomst 2016-05-29)
General Postal
Union, october 9, 1874. Treaty Concerning the Formation of a General Postal
Union, Concluded Between Germany, Austria-Hungary, Belgium, Denmark, Egypt,
Spain, The United States of America, France, Great Britain, Greece, Italy,
Luxemburg, Norway, The Netherlands, Portugal, Roumania, Russia, Servia, Sweden,
Switzerland, and Turkey. http://avalon.law.yale.edu/19th_century/usmu010.asp (åtkomst
2016-05-05)
Roosval, Johnny. 1938.
”Amerika-Sverige - Amerikansk inverkan på svensk konst”. I: Project Runeberg: Nordisk familjeboks månadskrönika / Första årgången. 1938 Häfte 6. Juni 1938. (åtkomst 2016-05-17)
Nordiska
Kreditbanken, Stockholm. Bebyggelseregistret. http://www.bebyggelseregistret.raa.se/bbr2/byggnad/visaHistorik.raa?byggnadId=21400000323259&page=historik (åtkomst 2016-05-11)
Centralposthuset,
Stockholm. Bebyggelseregistret.
http://www.bebyggelseregistret.raa.se/bbr2/byggnad/visaHistorik.raabyggnadId=21400000284892&page=historik
(åtkomst 2016-05-11)
[1][1]
[2] Lennart Schön. 2010 (2007). Sweden’s Road to Modernity:
An Economic History.
[3] Bernfördraget 9 oktober
1874 om bildandet av en allmän postunion mellan Tyskland, Österrike-Ungern,
Belgien, Danmark, Egypten, Spanien, Förenta staterna, Frankrike,
Storbritannien, Grekland, Italien, Luxemburg, Norge, Nederländerna, Portugal,
Rumänien, Ryssland,
Serbien, Sverige, Schweiz och Turkiet.
[4] Schön. 2010 (2007). Sweden’s Road to Modernity:
An Economic History.
[5] Boberg fick i uppdrag att rita de övriga stationerna
i Stockholms elektriska infrastruktur i detta initiala skede:
Kronobergsstationen 1903, Värtaverket 1903, Katarinastationen 1902-05,
Tulestationen 1902-06 och Djurgårdsstationen 1906.
[6] Owen Jones. 1868. Grammar of Ornament. s. 154.
[7] Adolph Loos, 1908. Ornament and Crime. s. 20.
[8] Jes Wienberg, 2010. ”Ljusets arkeologi. Att
bejaka moderniteten.” s. 23-24.
[9] Arnold Barton. 2002. ”The Silver Age of
Swedish National Romanticism, 1905-1920”. s. 506-507.
[10] Citerad i: Eva Eriksson. 1990. Den moderna stadens födelse. Svensk arkitektur
1890-1920. s. 153.
[11] Franz Sales Meyer. 1911. Handbuch der Ornamentik.
s. 393.
[12] Axel Föhl. 2010. ”Decorative Systems of
Industrial Buildings : A Foray into Unchartered Regions”. s. 15.
[13] Pierre Bourdieu. 1979. ”Les trois états du capital culturel.” s. 3.
[14] Habitus kan betraktas som förkroppsligat kapital. En
människas habitus är således en produkt av hennes
livshistoria. Jag tänker att detta beskriver den ”ryggsäck” av erfarenheter vi bär med oss genom livet.
I denna studie går jag inte djupare in i det. Se: Bourdieu. 1992 (1990). The
logic of practice.
[15] Teslaspolen är en stilisering av Nikola Teslas
växelströmsgenerator.
[17] Encyclopedia Brittanica. Louis Sullivan: American architect.
[18] Ann Thorson Walton.1993. Ferdinand Boberg
– Architect. s.119.
[19] Nordiska Kreditbanken. Bebyggelseregistret.
[20] Centralposthuset. Bebyggelseregistret.
[21] Ned Markosian. 2004. ”A Defense of Presentism.” s. 47.
[22] Sullivan. 1892. ”Ornament in Architecture.” s. 188.
[23] Pierre Bourdieu. 1984. Distinction – a Social
Critique of the Judgement of Taste..s. 195.
[24] Pierre Bourdieu. 1984. Distinction – a Social
Critique of the Judgement of Taste..s. 195.
[25] Pierre Bourdieu. 1984. Distinction – a Social
Critique of the Judgement of Taste. s. 195.
[26] Alain
Beltran. 1991. La Fée Électricité.
s.84
[27] Thorson Walton. 1993. Ferdinand Boberg –
Architect. s. 118.
[28] Louis Sullivan. 1892. ”Ornament in Architecture.” s. 188.
[29] Återges i: Thorson Walton. 1993. Ferdinand
Boberg – Architect. s. 120.