måndag 25 april 2016

Estoniaminnesvården Stockholm

Estoniaminnesvården 2016.[1] Här den västra entrén med Nordiska museet i fonden. Den östra entrén ligger bakom den vänstra muren och startar i murens övre plan. Almen i centrum har en metallring märkt med longitud och latitud för förlisningsplatsen, som också är den sista viloplatsen för de som följde med Estonia ned i djupet.


Estoniaminnesvården ligger i anslutning till Galärkyrkogården på Djurgården i Stockholm. Minnesvården är en av flera i Sverige som restes för att hedra minnet av de 852 människor som omkom när passagerar- och bilfärjan Estonia den 28 september 1994 gick under på sin reguljära färd mellan Tallin och Stockholm.[2] Estoniaminnesvården utformades av Miroslaw Balka och invigdes på treårsdagen av Estonias förlisning. Utformningen av minnesvården bygger på tre över två meter höga murar som står i triangulär form med en entré i triangelns smalaste spets och en andra entré ett plan upp. Murarna formar en förenklad fartygsform. I min tolkning står den entré som syns på bilden ovan för det så ofta diskuterade bogvisiret som ansågs ha mankerat och haft stor inverkan på förlisningen. Den högre entrén är i samma tolkningshärad en slags kommandobrygga som ger besökaren utsikt över triangeln/Estonia och kan stå för eftertankens syn på händelsen som blev upphov till monumentet. Mårten Arndtzén beskriver i radions P1 hur almträdet i minnesvårdens mitt genom sina rötter transporterar vatten som upprättar en kontakt med offrens verkliga gravplats i Östersjön.[3] Det känns som en vacker omskrivning av minnesvårdens funktion.
Verket kan sägas försöka ge ett uttryck för en sorg som överskrider nationsgränser. Eftersom förlisningen innebar att människor från flera nationer miste sina liv kan minnesvården betraktas som en mångnationell minnesvård i motsats till en nationell.
En konflikt handlar om myndigheternas ovilja att försöka bärga Estonia. Åter en om protester mot det första förslaget till placering; först föreslog Konstrådet Skeppsholmen, men organisationer och institutioner där motsatte sig, varför Djurgården valdes som alternativ. Estoniaminnesvården har vissa likheter, och olikheter, vid en jämförelse med till exempel Serras Tilted Arc. Serras Tilted Arc betraktades, skriver WJT Mitchell, som ett våldförande på det offentliga rummet och protester framträdde i form av bland annat vandalism.[4] Det omedelbart slående är att Estoniaminnesvårdens första version och placeringen blev refuserad. Placeringen dessutom av de blivande grannarna.  Till skillnad från exemplet Tilted Arc var det dock staten i form av Konstrådet som gett Miroslaw Balka i uppdrag att komma med förslag. Michael Kelly skildrar sidorna som: a small group of people selected a work of art and, in effect, decided in the name of the public what its art should be. The public disagreed among itself, with different groups testifying on behalf of competing interpretations of the public's identity (interests and rights).[5] I fallet med Estoniaminnesvården blev det dock en del statliga institutioner och andra organisationer som motsatte sig den ursprungliga placeringen på Skeppsholmen
Ytterligare en konflikt handlade om Miroslaw Balkas förslag för Djurgården som underkändes av Djurgårdsförvaltningen eftersom det överskred det anvisade området.
En annan konflikt handlade om att alla anhöriga inte ville ha med namnen på de avlidna släktingarna på minnesvården. De anhöriga fick förfrågan om namnpublicering på minnesvården. Anhöriga till 37 av offren tackade nej, vilket innebar att 815 namn finns på minnesvården med plats sparad om de anhöriga skulle ändra sig.[6] De som tackade nej gjorde det av någon anledning var det för att inte bli förknippade med förlisningen, eller att inte bli förknippade med minnesvården?
Vid besök på platsen hittar jag tre ställen där offrens namn stavats fel och sedan korrigerats. Att det gjorts på ett sätt som lämnar spår är bra för det visar ärligt upp felstavningen, men frågan är om det inte minskar förtroendet för minnesvården? Eget foto.[7]
Miroslaw Balka kom med ett nytt förslag som uppfördes i anslutning till Galärkyrkogården och det är det som står på platsen idag. Denna placering gör nu, efter snart 20 år, att placeringen känns motiverad. Det går att se dess närhet till Galärkyrkogården som ett större minnesmärke över människor med anknytning till havet, även om Galärkyrkogården är en fungerande kyrkogård för Hedvig Eleonora församling vilket innebär att även människor som aldrig varit ombord på ett fartyg kan gravsättas här. Dan Jönsson för ett resonemang om att de offentliga konstverken idag inte längre enbart är till för att smycka eller vara minnesmärken.[8] Jönsson menar att den snabba genomgång han gör resulterar i ett till synes spretigt konstuttryck, men det symboliserar ändå de så kallade demokratiska kärnvärdena. Kanske Estoniaminnesvården är ett uttryck för dessa om de handlar om tolerans, öppenhet och delaktighet. Det går att se placeringen av Estoniaminnevården vid Galärkyrkogården som att de förvisats till en plats som åtminstone ligger mer avsides än det ursprungliga förslagets Skeppsholmen. Även om Djurgården besöks av många människor ligger ändå Galärkyrkogården i en slags bakvatten. För att anknyta till Elisabet Apelmos framställning så går det att hävda att det offentliga rummet kring Galärkyrkogården är mer manligt könad än vad som är kutym för det offentliga rummet.[9] Den ursprungliga Galärkyrkogården var avsedd för 1700-talets sjömän.

 -------
Litteratur
Apelmo, Elisabet. 2010. Grandiosa leksaker och oraklet i det offentliga, I: Plats, poetik och politik. Samtida konst i det offentliga rummet. red. Fagerström, Linda & Haglund, Elisabet. Malmö: Arena/Skissernas museum.
Jönsson, Dan. 2010. Själva verket: Några tankar kring konst och offentlighet, I: Plats, poetik och politik. Samtida konst i det offentliga rummet. red. Fagerström, Linda & Haglund, Elisabet. Malmö: Arena/Skissernas museum.
Kelly, Michael, 1996. Public Art Controversy: The Serra and Lin Cases, I: The Journal of                           Aesthetics and Art Criticism, Vol. 54, No. 1 (Winter, 1996), s. 15-22.
Mitchell, WJT. 1990. The Violence of Public Art: Do the Right thing, I: Critical Inquiry, Vol 16,                No. 4 (Summer, 1990), s. 880-898.

Bildförteckning
Berggren, Uffe. 2016. Estoniamonumentets västra ingång. 2016-04-21.
Berggren, Uffe. 2016. Estoniamonumentet, närbild namn. 2016-04-21.

Övriga källor
Estoniasamlingen. http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=-1&ex=n (åtkomst 2016-04-21)
Klassikern, P1. 2015-12-16. Mårten Arndtzén. Estoniamonumentet att hämta hem de döda. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/647696?programid=3315 (åtkomst 16-04-22)


[1] Foto: Uffe Berggren, 2016-04-21
[2] Estoniasamlingen.
[3] Klassikern, P1. 2015-12-16. Mårten Arndtzén. Estoniamonumentet – att hämta hem de döda.
[4] Mitchell, WJT. 1990. The Violence of Public Art: Do the Right thing”, s. 883.
[5] Kelly, Michael, 1996. ”Public Art Controversy: The Serra and Lin Cases”, s. 16.
[6] Estoniasamlingen.
[7] Foto: Uffe Berggren, 2016-04-21
[8] Jönsson, Dan. 2010. ”Själva verket: Några tankar kring konst och offentlighet”, s. 28.
[9] Apelmo, Elisabet. 2010. ”Grandiosa leksaker och oraklet i det offentliga”, s- 158.