Fördelarna med att använda
vithet som kategori i konstvetenskapliga analyser kan beskrivas som att
kategorin jämte
andra intersektionella kategorier som klass, genus eller ålder
skapar ökade
möjligheterna
att närma
sig och förstå
innehållet
i det studerade. Ras, eller vithet, är enligt Anne D’Alleva
en nyckelfråga
vid studiet av samtida kulturer, men också av
kolonisationshistoria, speciellt med postkolonial teori.[1]
Det handlar om en breddning av analysen, speciellt för
den analytiker som själv passerar som vit och kanske aldrig
tänkt
tanken att inte kunna göra det.
Nackdelarna med vithet är
att kategorin liksom andra intersektionella kategorier är
att de har svårt
att stå
på
egna
ben. Sara Ahmed refererar Adrienne Richs tankar om att vi måste
akta oss att tala som om vithet förklarade världen.[2]
Det kan förstås
som att vithetsbegreppet inte på egen hand klarar av alla möjliga
analyser. Därför
används
i det följande
i huvudsak vithet, modernitet och klass, även i form av makt som analysverktyg.
Analys av Centralposthuset i Stockholm
> Centralposthuset i Stockholm, Vasagatan 28-34, uppfördes
åren
1898-1903 i nuvarande kvarteret Blåmannen 21 (dåvarande
kv Riddaren) på
Norrmalm
i Stockholm. Fastigheten ritades av Frans Gustaf
Abraham Dahl, som stod för planlösning,
och Dahls forna elev Ferdinand Boberg som arbetade med exteriör
och centralhall.[3]
Generalpoststyrelsen hade sitt säte i fastigheten som även
innehöll
Stockholms huvudpostkontor med postsparbank. Knappt 30 år
tidigare (1874) hade Bernfördraget om en allmän
postunion slutits mellan 22 nationer, varav enligt min bedömning
majoriteten stod för en kolonial ”vithet”.[4]
Kolonialismen var levande kring förra sekelskiftet och som Sara Ahmed påpekar
kan vi säga
att kolonialismen skapar en ”vit” värld, en värld ”redo”
för
vissa slags kroppar med vissa saker inom räckhåll för
dessa kroppar.[5]
Nationalromantiska element eller
jugenddetaljer återfinns i fasaddekorationer och
ornamentik, till exempel brevduvor som flyger över
Stockholms byggnader i relief. Ulf Sörensson menar i sin bok om Ferdinand Boberg som konstnär
att växtornamentiken
på
Posthuset
är
typisk för
jugendepokens hyllning till det organiskt växande.[6]
Det finns i ögonhöjd
på
fasaden
enstaka möss
bland ornamenten förställande tallkvistar. Fasaden kan sägas
signalera ”svenskhet”
med
sina referenser till den svenska naturen och det stockholmska urbana landskapet
i relieferna.
Min
tanke är
att Centralposthuset i Stockholm när
det byggdes som en länk i en internationell infrastruktur
kom att fungera som en stark komponent i distributionen av ”vithet” och ”modernitet”.
Det rum vi befinner oss i orienterar sig enligt Sara Ahmed mer efter vissa
kroppar än
efter andra och Centralposthusets centralhall minns jag från
1964 när
jag som 17-åring tog ut pengar på min postsparbanksbok.[7] Då var hallen inte orienterad efter en
17-åring
ur arbetarklassen som storögt
blickande
orienterade sig till rätt kassa. Beteendet liknar vad
Gramsci (refererad i D’Alleva[8]) kallar
”spontant samtycke”. Genom min ambition att ”spela spelet” accepterade jag sakernas tillstånd och bidrog därmed i viss utsträckning till att konservera den rådande hegemonin.
”spontant samtycke”. Genom min ambition att ”spela spelet” accepterade jag sakernas tillstånd och bidrog därmed i viss utsträckning till att konservera den rådande hegemonin.
Klassbegreppet kan tillämpas
på
fastigheten
i sin helhet som kan sägas förmedla
makt, Generalpoststyrelsen signalerar att den står
som garant för
att brevskrivarens försändelse kommer fram till destinationen.
Fastigheten signalerar således institutionell makt.
Centralposthuset kan också
sägas
stå
för
modernitetens starka känsla av att skapa ny teknisk
utveckling och nya system för en väg
ur det gamla bondesamhället som accentuerats vid Konst- och
Industriutställningen
1897. Om Centralposthuset skrevs i den samtida dagspressen att ”det
var ett verk af konstnärligt fritt skapande, ett verk som
visar framåt
och ej tillbaka”.[9]
Denna känsla
av framåtskridande
och nydaning kan sägas ha varit viktig vid förra
sekelskiftet som fylldes av många nya tankar om samhället
och individen. Vid förra sekelskiftet hade Sverige cirka
fem miljoner invånare,[10]
varav 80 procent fortfarande bodde på landsbygden.
Inflyttningen till städer som Stockholm, Göteborg
och Malmö
var
mycket hög,
Sverige var kort sagt ett samhälle statt i omvandling.
Slutord
I denna text har begrepp som vithet,
modernitet och klass använts för
att analysera en byggnad, Centralposthuset i Stockholm. Det svåra
har varit att tänka om från
att använda
begreppen om människor
till att applicera dem på andra fysiska objekt.
En knorr på
historien
om Centralposthuset, som har bäring på
texten,
är
att kvarteret Riddaren någon gång
mellan 1903 och 1930 inkorporerades i kvarteret Blåmannen.[11]
Blåman
är
ett gammalt namn för mörkhyad som Nordisk Familjebok
konstaterade 1878:
Blåmän (”svartmän”) kallade våra förfäder i allmänhet alla de mörkhyade folken i
nordvestra Afrika,
företrädesvis negrerna.
Snorre Sturlasson säger, att blåmän funnits äfven i trakterna
norr om Svarta hafvet, i ”Stora Svitjod” bland resar, dvärgar och ”mångahanda underliga
folk”. [12]
Innebär
det nya namnet på kvarteret att den ”vithet”
som
kan tolkas in i byggnaden förändras? Det är
en möjlig
framtida uppgift att gräva djupare i detta.
---
Litteratur
Ahmed, Sara. 2010. ”Vithetens
fenomenologi”, I: Tidskrift för genusvetenskap nr
1-2,
s. 49-68.
D’Alleva, Anne. 2005. Methods & Theories of Art History. London, Laurence King
Publishing.
Sörensson, Ulf. 1992. Ferdinand
Boberg: Arkitekten som konstnär. Höganäs, Förlags AB Wiken.
Fotografier
Stockholmskällan. 1904-20. Kungl.
Posthuset, Vasagatan 28-34. Stockholms
Stadsmuseum.
Stockholmskällan. 1905-1920. Interiör från Kungl. Posthuset, Vasagatan 28-34. Stockholms Stadsmuseum.
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=2107 (åtkomst 160120)
Andra
källor
General
Postal Union, october 9, 1874. Treaty
Concerning the Formation of a General Postal Union,
Concluded Between Germany, Austria-Hungary, Belgium, Denmark, Egypt, Spain, The
United States of America, France, Great Britain, Greece, Italy, Luxemburg,
Norway, The
Netherlands, Portugal, Roumania, Russia, Servia, Sweden, Switzerland, and
Turkey. http://avalon.law.yale.edu/19th_century/usmu010.asp (åtkomst 160120)
Project
Runeberg - Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 2.
Barometer - Capitularis /
SCB.
2015. Befolkningsutveckling 1900−2014 och prognos 2015−2060. http://www.scb.se/sv_/ Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/ Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Aktuell-befolkningsprognos/Sveriges-framtida-befolkning-20152060/273426/ (åtkomst 160120)
Stockholmskällan. Jämför Kartor. http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/utbf/sthkallan_jamfor/DPWebMap.html (åtkomst 160120)
[3] Sörensson, Ulf. 1992. Ferdinand Boberg: Arkitekten
som konstnär. s. 128.
[4] Bernfördraget 9 oktober
1874 om bildandet av en allmän postunion mellan Tyskland, Österrike-Ungern,
Belgien, Danmark, Egypten, Spanien, Förenta staterna, Frankrike,
Storbritannien, Grekland, Italien, Luxemburg, Norge, Nederländerna, Portugal,
Rumänien, Ryssland,
Serbien, Sverige, Schweiz och Turkiet.
[6] Sörensson, Ulf. 1992. Ferdinand Boberg: Arkitekten
som konstnär. s. 131.
[9] Refererat i: Sörensson, Ulf. 1992. Ferdinand Boberg:
Arkitekten som konstnär. s. 128.
[10] SCB. 2015. Befolkningsutveckling 1900−2014 och
prognos 2015−2060.
[11] Stockholmskällan. Jämför Kartor. Endast
okulärbesiktning av de digitaliserade stockholmskartorna har gjorts.
[12] Project Runeberg - Nordisk familjebok
/ 1800-talsutgåvan. 2. Barometer - Capitularis / 737-738
(1878)