Högskolan i Skövde
har de senaste åren etablerat sig som ett av Sveriges snabbast växande
dataspelscentrum. Nu kommer ytterligare forskning inom dataspelsområdet.
Doktoranden Björn Berg Marklund presenterar i veckan fram sin
avhandling om lärospel; dataspel som är utvecklade för att användas i
läromiljöer.
Avhandlingen ”Games in Formal Educational Settings – Obstacles for the development and use of learning games”
ger en praktisk aspekt på själva komplexiteten i utvecklingen av
lärospel och vilka variabler en lärospelutvecklare måste ta i beaktande
när man tar fram spel för den här specifika målgruppen.
– Min
forskning har en stark verklighetsförankring och tar i beaktande hur
skolväsendet fungerar rent organisatoriskt och hur lärare, elev och
lärospelet kan interagera. Det jag har sett i min forskning är att det
finns en stor vilja i skolvärlden att introducera lärospel i
utbildningen i större grad, berättar Björn Berg Marklund, doktorand på
institutionen för kommunikation och information vid Högskolan i Skövde.
Björn
Berg Marklund har i sin avhandling studerat olika läromiljöer i
Skaraborgsregionen och i Danmark. Det som förenar både svenskar och
danskar i detta är att det behövs en brygga mellan dataspelsutvecklaren
och läraren eller pedagogen – en brygga som denna forskning, i
förlängningen, kan erbjuda.
– Jag tror att lärospelsutvecklare som
har en stark förankring inom utbildningsvärlden skulle tjänas väl av
insikter i spelutvecklingsvärlden. Många lärospel skulle vinna på en
högre grad av förståelse från båda läger – så att man inte tappar själva
spelupplevelsen i lärospelsutveckling och så att spelutvecklaren får
större förståelse för läromiljön.
Källa: Högskolan i Skövde