söndag 14 oktober 2012

Entreprenörshistorien färgar varumärket

De fem etablerade svenska företagen Ikea, Åhléns, Hemglass, Familjen Dafgård och Saab använder alla olika typer av historia, kopplad till den egna verksamheten, på sina hemsidor. Avsikten i detta sammanhang är att se hur företagen använder entreprenören som bricka för att bygga en historisk anknytning,


Vårt historiebruk baseras på vår historiekultur menar Aronsson (2004), det vill säga de källor, artefakter, sedvänjor och påståenden med referenser till det förflutna som erbjuder möjligheter att länka samman relationen mellan dåtid, nutid och framtid (2004:17ff). De studerade företagen är alla över femtio år gamla, Åhléns till och med över 100 år. De säljer alla konsumentprodukter. Även om Saabs bilavdelning har lagts ner har företaget ett förflutet som ”svensk” biltillverkare. De kan alla sägas ha en egen historia till följd av att de opererat på marknaden under många år. Vilket bruk av historia använder de för att länka företaget till till den pågående historien de växt fram i?
En företagshistoria är en slags saga där entreprenören spelar en liknande roll som katten i sagan "Mästerkatten i stövlar" (2012). Sagan handlar en mjölnare som dör och lämnar det mesta till sina två äldsta söner. Katten är till synes värdelös, men den yngste brodern, vars arv består av katten, låter göra ett par stövlar till katten och katten hjälper honom till framgång. Katten är en entreprenör, en som får saker att hända, om än med tveksamma metoder. Mästerkatten fungerar som metafor för födgeni eller allmän påhittighet. En slags ”rags-to-riches”-historia där förmågan att se möjligheter skapar framgång. Företagen kan sägas använda berättelsen om entreprenören för att visa att de varit etablerade länge och för att entreprenörens framåtanda ska färga varumärket än idag.
Temat med den påhittige hjälten som går från fattigdom till välstånd genom att övervinna en rad hinder finns i väl representerat i skönlitteraturen. Ett exempel är Waldemar Hammenhögs roman ”Pettersson och Bendel” från 1931 som startar när den arbetslöse Pettersson stöter samman med också arbetslöse Bendel (ursprungligen från Polen, med tidigare vistelser i Sverige – utvisad två gånger). Bendel är en man som ser möjligheter, hans tes kan sägas vara: "Allt går att sälja". De bygger tillsammans upp en omfattande affärsverksamhet. Underhållande, visar på vikten av att "tänka utanför lådan".

Berättelser i fem företags presentation på internet
Vad gäller framför allt Saab är entreprenören dold, kanske för att företaget startades på tillskyndan av svenska staten – mannen som föreslog biltillverkning efter andra världskriget nämns, men spelar en undanskymd roll. På Saabs hemsida är det istället produkten som står i centrum. Saab är den ena extremen och Ikea den andra – där entreprenören Ingvar Kamprad spelar en betydande och aktiv roll. På Ikeas hemsida (2012) berättas att Kamprad under 1920-talet som femåring börjar sälja tändstickor till de närmaste grannarna. När han är sju kan han ta sin cykel och på så sätt sälja till kunder längre bort. Han kommer på att han kan köpa stora partier billigt från Stockholm och sälja dem i askar till ett väldigt lågt pris, men ändå göra en bra vinst. Sortimentet utökas till frön, gratulationskort, juldekorationer och senare även blyertspennor och kulspetspennor. År 1943 grundas Ikea. Ett par år senare använder Kamprad en mjölkvagn för att transportera produkterna till närmaste järnvägs station. År 1948 introduceras möbler i sortimentet och det sägas att: ”Möblerna är tillverkade av lokala företag i skogarna i närheten…”. Omnämnandet av mjölkvagnen och tillverkning av möbler ”i skogarna” kan ses som ett uttryck för Kamprads entreprenöriella förmåga att utnyttja existerande infrastruktur. Framförallt mjölkvagnen kan ses som en historisk artefakt som både indikerar det enkla ursprunget som uppfinningsrikedomen.
På Familjen Dafgårds hemsida (2012) berättas att Gunnar Dafgård tidigt insåg hur samhället och tekniken utvecklades och att familjers behov av hjälp med att laga bra mat skulle öka än mer i framtiden. Gunnar Dafgård beskrivs som: ”en sann pionjär inom djupfryst mat som var också först i Sverige med att tillaga och sälja färdigpackade köttbullar och handrullade kåldolmar”. Gunnar Dafgård beskrivs således som en pionjär, med bra översikt av vad som händer i samhället och kan använda det för att skapa ett lukrativt företag. Med andra ord, en entreprenör.
JP Åhlén, en de ursprungliga grundarna av Åhlén & Holm, beskrivs på Åhléns hemsida (2012) även han som en man med utblick som gjorde studieresor till USA och skapade lågprisvaruhuset Tempo. Tempo blev en vinstmaskin för Åhlén & Holm. Även JP Åhlén har ett skimmer av entreprenör över sig.
Hemglass startade enligt sin hemsida (2012) med att grundaren av Kalmar Glassfabrik, Nils Ericsson, 1968 insåg att hushållen fick tillgång till kyl och frys. Det gav upphov till idén: "Vi levererar glassen direkt från vår fabrik till kundens dörr!" Ericsson skildras även han som en man med insikt i de historiska och tekniska förändringarna i samhället. Dessa insikter skapar han om till en affärsidé på klassiskt entreprenöriellt sätt.

Entreprenören och historien
Tjeder gör i sin avhandling (2003) ett försök att beskriva vad som karaktäriserar att vara en medelklassman under 1800-talet och för ett resonemang om en av ikonerna under industrialismen, the self made man, som jag ser som en term för vad som idag ofta kallas entreprenör. Tjeder påpekar att även om det under 1800-talet fanns en viss beundran av den som genom självdisciplin och hårt arbete lyckades bli sin egen lyckas smed, så fanns det även kritiska röster som varnade för att bli slav under Mamon, det vill säga att pengar var målet för arbetet. Inom medelklassen fanns en skepsis mot den som kom från enklare förhållande och skapade sig en position, vilket inte minst ”brännvinskungen” L. O. Smith fick erfara. (Tjeder 2003:213 ff). Även Steve Jobs, en av modern tids entreprenörer understryker fortlöpande i Isaacsons (2012) biografi att pengar aldrig var målet, utan snarare att göra snygga och funktionella produkter.
Om berättelser säger Hauge (1995) att vi måste berättas av den stora historien som identifierar oss som vi är och sedan kan vi berätta vår egen historia. Här används berättelsen som en antropologisk kategori i motsats till en litterär kategori. Hauge poängterar vikten av att knyta den egna berättelsen till den stora berättelsen och haka fast i det samhälleliga på det sättet. Genom att knyta an till omgivningens historia skapar vi början på historien, sedan berättar vi mitten. Vi vet inte hur den slutar (Hauge 1995:127ff).
På detta sätt gör de studerade företagen med sin entreprenör, som med en kombination av påhittighet och klarsyn utnyttjar de förändringar i samhället som framför allt teknikutvecklingen står för. Åhléns som startades 1899 är det företag som överlevt hela det förra seklets utveckling från ett land som precis startat sin industrialisering. Industriell ingenjörskonst kan sägas vara det gemensamma temat för Stockholmsutställningen 1897. Den utställning som arrangerades i Stockholm 1930 inriktades på social ingenjörskonst. Under det tredjedels sekel som förflöt mellan dessa två manifestationer av samhällsbyggande följde den andra på den första så att säga. Per Albin Hansson utnämns enligt bland annat Nationalencyklopedin (2012) till det svenska folkhemmets skapare. Det har sagts att Ikea möblerade folkhemmet, om de fyra andra studerade företagen kan det sägas något liknande. Åhléns/Tempo möblerade och klädde folkhemmet, Hemglass såg så småningom till att man i folkhemmet kunde ha tillgång till glass. Familjen Dafgård, som utnyttjade samma teknik i hemmet, kyl och frys, Hemglass såg till att frysen kunde hållas fylld med ”hemlagad” mat. Saab såg, tillsammans med Volvo, till att folkhemmets invånare kunde skaffa bil.

Slutord
Om entreprenören kan sägas att det är en slags ikon, som Mästerkatten, fast kanske mer polerad. Det framstår på de studerade företagens hemsidor som bra att vara påhittig, entreprenören spelar en roll i företagets narrativa framställning. Företagen är inte isolerade, de nämner fragmentariskt teknikutveckling och folkhemmets utveckling när Familjen Dafgård och Hemglass ser till att hushållen får produkter att lägga i sina frysar. Ikea startar möbelförsäljning och Saab bilförsäljning några år efter andra världskrigets slut. Då har industrins hjul börjar snurra, kriget är slut och allt ska bli riktigt bra i Sverige. I exemplet med entreprenören är det möjligt att använda historiskt material (både eget och mer allmängods) för att skapa en illusion av evolution.


Referenser
Aronsson, Peter. 2004. Historiebruk: att använda det förflutna. Lund: Studentlitteratur
Hammenhög, Waldemar. 1983 (1931). Pettersson och Bendel. Stockholn, Legenda Pocket.
Hauge, Hans. 1995. Den litterære vending: Dekonstruktiv videnskabsteori, Århus: Forlaget Modtryk.
Isaacson, Walter. 2012. Steve Jobs – en biografi. Falun. Bonnier Pocket.
Tjeder, David. 2003. The power of character: Middle-class masculinities, 1800–1900. (Diss). Stockholm: www.tjeder.nu.

Familjen Dafgård. 2012.
Hemglass. 2012.


Mästerkatten i stövlar. 2012. www.ungafakta.se

Nationalencyklopedien. 2012. Folkhemmets skapare.
Saab. 2012.

Åhléns. 2012.