”Att återvinna är en hit” – det är temat på Pantameras
reklamkoncept som ska få oss svenskar att bli ännu bättre på att panta.
Och budskapet verkar gå hem – förra året återvann vi svenskar nästan 1,6
miljarder burkar och PET-flaskor, vilket är rekord.
I reklamkonceptet ”Att återvinna är en hit” återvinner artister den gamla pantamera-låten och gör den till en ny låt. I den senaste reklamfilmen, som har premiär på torsdag, återvinns även den gamla folkdansen – Hallingdansen.
– Den här gången bjuder vi upp till återvunnen dans! I grunden handlar det förstås om de miljövinster man gör genom att återvinna. Varje ton aluminium som återvinns leder till drygt nio ton minskade utsläpp, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.
Stort engagemang > Svenska artister som The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen och nu senast gruppen Movits tillsammans med Pugh Rogerfelt har medverkat i Pantameras kampanjer de senaste åren. Men det är inte bara kända artister som ha deltagit.
– Vi vill få så många som möjligt att engagera sig och bidra till ökad återvinning. Parallellt med tv-kampanjen har det pågått tävlingar på webben där väldigt många har gjort sin egen ”återvinning” av Pantamera-låten. Den här gången bjuder vi in till dans, sägerKatarina Lundell.
Omfattande kampanj > Pantameras vision är att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Idag återvinns omkring nio av tio burkar och flaskor. De som pantar minst är unga människor i storstäder, därför satsar Pantamera extra för att öka återvinningen där. Bland annat genom utomhuskampanjer, bio- och radioreklam samt dagspressannonsering.
– Reklam är en av flera verktyg i vårt arbete att få fler att panta mera. Vi satsar mycket på att göra det enklare att panta genom ökad tillgänglighet. Barn och unga är också en viktig grupp för vår framtida miljö. Därför gör vi många satsningar i form av tävlingar, skolsamarbeten och andra aktiviteter. Dessutom är vi, tillsammans med Naturvårdsverket, stiftare av Håll Sverige Rent, säger Katarina Lundell.
Se hela reklamfilmen här.
I reklamkonceptet ”Att återvinna är en hit” återvinner artister den gamla pantamera-låten och gör den till en ny låt. I den senaste reklamfilmen, som har premiär på torsdag, återvinns även den gamla folkdansen – Hallingdansen.
– Den här gången bjuder vi upp till återvunnen dans! I grunden handlar det förstås om de miljövinster man gör genom att återvinna. Varje ton aluminium som återvinns leder till drygt nio ton minskade utsläpp, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.
Stort engagemang > Svenska artister som The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen och nu senast gruppen Movits tillsammans med Pugh Rogerfelt har medverkat i Pantameras kampanjer de senaste åren. Men det är inte bara kända artister som ha deltagit.
– Vi vill få så många som möjligt att engagera sig och bidra till ökad återvinning. Parallellt med tv-kampanjen har det pågått tävlingar på webben där väldigt många har gjort sin egen ”återvinning” av Pantamera-låten. Den här gången bjuder vi in till dans, sägerKatarina Lundell.
Omfattande kampanj > Pantameras vision är att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Idag återvinns omkring nio av tio burkar och flaskor. De som pantar minst är unga människor i storstäder, därför satsar Pantamera extra för att öka återvinningen där. Bland annat genom utomhuskampanjer, bio- och radioreklam samt dagspressannonsering.
– Reklam är en av flera verktyg i vårt arbete att få fler att panta mera. Vi satsar mycket på att göra det enklare att panta genom ökad tillgänglighet. Barn och unga är också en viktig grupp för vår framtida miljö. Därför gör vi många satsningar i form av tävlingar, skolsamarbeten och andra aktiviteter. Dessutom är vi, tillsammans med Naturvårdsverket, stiftare av Håll Sverige Rent, säger Katarina Lundell.
Se hela reklamfilmen här.