tisdag 25 september 2012

Reklamen speglar reklamvärlden – inte samhället

Raoul Galli - socialantropolog.
Häromdagen var jag på doktorsdisputation, där socialantropologen Raoul Galli försvarade sin doktorsavhandling "Varumärkenas fält" som handlar om att reklamen inte speglar samhället. Galli menar att reklamen ”speglar” den värld som skapar den, det vill säga reklamvärlden. I Stockholms reklamvärld kommer företrädare för landets mest dominanta maktformer samman i sin strävan att via strategisk och kreativ reklam, pr och kommunikation bygga sina varumärken och vinna erkännande och legitimitet. Det hävdar Raoul Galli i sin avhandling. 


Det får mig att tänka på Thomas Adornos (rätt gamla) tankar om att reklam handlar om att kapitalismen försöker pracka varor på medborgarna. Galli menar att reklammakarna i huvudsak gör två typer av reklam, för det första reklam som ska sälja varor eller påverka attityder och reklam som vinner priser. I sällsynta fall uppfyller reklamen kraven i båda kategorierna. 

Jag fascineras av att det är nog problematiskt att avgöra om reklamen har effekt i målet, det vill säga verkligen påverkar målgruppen. Dock kan jag tänka mig att den reklam som vinner Guldägg skapar en slags aura av framgång hos reklammakarna och genom association också för uppdragsgivarna. Den status som kan tänkas följa av en prisbelönt kampanj smittar av sig på uppdragsgivaren. "Den reklambyrå vi anlitar har hög status och når framgång - således måste vi, som uppdragsgivare också ha hög status och vara framgångsrika". -->

– Sensommarens avslöjanden och diskussioner i riksmedierna om statliga myndigheters köp av reklam och pr-tjänster, är ett uttryck för ett fenomen som jag har följt under större delen av nollnolltalet och fram till i år: den ökade användningen av reklam, pr och annan slags normativ kommunikation inom alla dominerande samhällssektorer och, samtidigt, varumärkestänkandets utbredning. Dessa fenomen kan ses som uttryck på ytan för ett djupare och mer grundläggande socialt behov, erkännande, och vilka former detta behov tar sig i vår tid, säger Raoul Galli i ett pressmeddelande.

Kontentan av Gallis studie är att reklamen inte speglar samhället, den speglar reklamvärlden.

Veta mer: Varumärkenas fält. Produktion av erkännande i Stockholms reklamvärld. Avhandlingen finns att ladda ner som PDF och kan också köpas från Stockholms universitets förlag Acta Universitatis Stockholmiensis: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-78549