Denna text är
ett försök
att med utgångspunkt
i ett fotografi taget av den svenske fotografen Tore Johnson
anlägga
två
perspektiv
på
sagda
fotografi.[1] Fotografiet finns på Digitalt Museums webbplats: Paris, 1948-1955. Foto: Tore Johnson. Källa: Digitalt Museum/Nordiska Museet.
Det första perspektivet är
ett tolkningsförsök
med stöd
i Roland Barthes semiotiska angreppssätt. Det andra andra perspektivet är
ett försök
att använda
några
tankar om visualitet enligt den framställning som Marita Sturken & Lisa
Cartwright[2]
respektive Sunil Manghani[3]
framför
för
att försöka
bringa delar av Tore Johnsons fotografis förborgade mening genom vad film- och
teatervetenskap kallar den fjärde väggen,
det vill säga
fotografiets gränssnitt mot den omgivande världen.
Tore Johnsons fotografi ovan innehåller
ett antal element i relation till varandra. Fotografiet frammanar en scen med
svagt ljus, möjligen
råder
dimma eller natt. Betraktaren (och fotografen) befinner sig i fotografiets nu
(i ett begynnande 1950-tal) på Place de l’Etoile (idag Place Charles de Gaulle) och ser Triumfbågen
i fonden, framför triumfbågen
står
en buss med passagerare ombord. Fotografiet ramas in av avlövade
träd.
I fotografiet finns två huvudsakliga ljuskällor,
dels flera strålkastare
och gatlyktor till vänster i fonden, dels belysningen i
bussen som skulpterar passagerarna ombord. Det innebär
att jag i fotografiet ser fem huvudelement: Triumfbågen,
en buss, strålkastare,
regnet och tiden – sen kväll
eller tidig morgon.
Roland Barthes blick > När jag såg
Tore Johnsons fotografi på väggen i Nordiska Museet i mitten av
september 2015 fanns det inga tvivel: det där fotografiet ville att jag skulle
skriva om det! Något i det där
fotografiet grep tag i mig. Kanske var det vad Roland Barthes
kallar punctum, den taktmarkering, den ”störning”
i
fotografiet som påkallar mitt intresse.4] Möjligen
handlar punctum om Triumfbågen i fonden, som för
mig signalerar ”Paris”
med
alla de romantiska föreställningar
jag har om denna stad. För att använda
Roland Barthes resonemang om konnotationer, så är Triumfbågen
i detta sammanhang laddad med något utöver
det skenbara –
Triumfbågen
byggdes som ett monument över slutet på
första
världskriget
och innehåller
”Den
okände
soldatens grav”
med
sin evigt brinnande låga.[5]
Här
träder
betraktarens egna föreställningar
om vad Triumfbågen
symboliserar in. Även om Barthes tankar om studium och
punctum och denotationer och konnotationer inte är
helt överlappande,
menar jag att de ändå hänger
samman och möjligen
är
denotation/konnotation den mer akademiska versionen av studium och punctum.
Min läsning
av Barthes pekar på att vad han är
ute efter är
vad ett fotografi har att berätta och hur det påverkar
betraktaren. Barthes resonemang handlar till största
delen om hur betraktarens upplevelse byggs upp av element i det betraktade
fotografiet i kombination med vad som redan finns i betraktarens medvetna och
undermedvetna tankevärld. Denotationerna är
de föreställningar
vi har av till exempel Triumfbågen som en symbol för
staden Paris, nästan på
samma
nivå
som
Eiffeltornet. Ordet Triumfbågen
fungerar som en förenklad bild för
att vi ska kunna tala om detta ämne. På den individuella nivån har vi
konnotationer –
det
vill säga
kopplingar till begreppet Triumfbågen som inte omfattas av alla i
populationen. Barthes ”budskap utan kod”
är
ikoniska denotativa budskap utan kod. Under detta tolkningsskikt kan vi dock
finna konnotativa betydelser som bygger på vår kunskap om den kultur vi lever i.
Det innebär
att koden i detta fall inte finns i budskapet, utan inbyggt i individen. Det
kan innebära
att när
jag hör ordet Triumfbågen
minns jag i januari 1986 när jag stod med min nio månader
gamla son i en bärmes på
ryggen
framför
Triumfbågen
och tydligen var så exotisk att en spansk turist bad att få
fotografera
mig och sonen. Detta är information som läggs
till begreppet Triumfbågen i min värld, en konnotation. Möjligen var det en sådan
konnotation som gjorde att Tore Johnsons fotografi grep tag i mig när
jag såg
det. Koden för
budskapet i Tore Johnsons fotografi ligger då i
min, betraktarens, hjärna.
Visualitetens perspektiv > Visualitet,
det vill säga, den agens som en bild kan sägas
utöva
på betraktaren, ligger till grund för
det andra perspektivet på Tore Johnsons fotografi. Marita
Sturken & Lisa Cartwright menar att för
att en bild ska kunna producera mening ställs tre krav på den: koder och konventioner,
betraktare och deras tolkningar, samt det sammanhang bilden betraktas i.[6]
Vad gäller Tore Johnsons fotografi går det att hävda att det bär koden: ”Paris i nattlig belysning” eller möjligen ”i Paris ser det ut så här”. Andra betraktare kanske inte fastnar för detta fotografi på samma sätt som jag gjorde och det har antagligen att göra med att de inte tolkar Tore Johnsons fotografi som jag gjorde. För mig, som länge varit intresserad av urbant fotografi med människor, ibland kallat gatufotografi är min tolkning fylld av sådan mening som att fotografiet är ett tidsdokument. Fotografiet visar för mig hur det såg ut vid Place L’Etoile i Paris för omkring 50 år sedan. Första anblicken av fotografiet skedde vid öppnandet av en retrospektiv utställning av Tore Johnsons Parisfotografier på Nordiska Museet i mitten av september. Sammanhanget signalerar att någon annan än jag har gjort bedömningen att de utställda fotografierna är viktiga nog för en utställning.
Tanja
Schult[7] påminde om Rudyard Kiplings dikt ”I Keep Six Honest Serving Men …” som anpassad för
visuella studier och kondenserad lyder: ”Vem ser Vad Var
När
Hur och Varför?”[8] På Journalisthögskolan i början av
1970-talet användes samma ramsa, men med verbet ”ser” utbytt mot ”gör” för att skaffa kontroll över
en textberättelses innehåll.[9]
Ett
försök
att tillämpa
denna ramsa på Tore Johnsons här
studerade fotografi innebär att första frågan
blir: Vem är det i Tore Johnsons fotografi som
ser? I fotografiets nu är det Johnson som är
man, i övre
20 årsåldern,
en svensk på främmande mark även
om han var född i Frankrike.[10] Vad ser fotografen i fotografiets nu som är
ett begynnande 1950-tal (När) på Place de l’Etoile
(Var) med Triumfbågen i fonden, framför
triumfbågen
en buss med passagerare ombord. Fotografiet ramas in av avlövade
träd.
I fotografiet finns två huvudsakliga ljuskällor,
dels flera strålkastare och gatlyktor till vänster
i fonden, dels belysningen i bussen som skulpterar passagerarna ombord. Frågorna
vem, vad, var, när tycks besvarade i ovanstående
stycke. De som återstår är
hur och varför. Frågan hur
fotografen ser kan, enligt min tolkning, sägas vara på ett romantiskt, exotiserande sätt
– detta fanns inte där
Johnson var ”hemma”. Varför
ser fotografen detta? År 1948 reste den 20-årige Tore Johnson till Paris med den
uttryckliga förhoppningen om att bli
frilansfotograf.[11] Min tolkning av varför det studerade fotografiet
exponerades är att han i detta motiv såg
en ganska krass möjlighet att skapa en bild som gick
att sälja.
Som
Sturken & Cartwright påpekar handlar teorier om betraktande
och ”the
gaze” i första hand om ”tilltal”,
det vill säga ”hur” vi betraktar och möjligen
i vilket uppsåt.[12] Sturken & Cartwright menar att
studierna av blickens ”tilltal”, som innebär
en relation mellan den som betraktar och den som blir betraktad, handlar om
makt, identitet och kontroll. En vit, pensionerad man i Sverige betraktar antagligen
sin omvärld i stort på ett annat sätt
än
till exempel professionella säkerhetstjänstemän
som poliser och säkerhetsvakter. Poliser ”läser” omgivningen med, kan vi säga,
uppsåtet att identifiera inte enbart
avvikande detaljer (vilket alla människor är hyggligt bra på)
utan med uppsåtet att finna det synliga som
indikerar brottslighet. De utövar på så sätt makt. Maktutövande
kan också ske mer subtilt, som i fallet med
Tore Johnsons fotografi. Tore Johnsons maktutövning kan sägas
handla om att han bestämt vilket ”nu” som ska förevigas,
hur mörkrumsarbetet
ska utföras
för
att leva upp till den bild han vill presentera av det ”nu” han valde på Place de l’Etoile på 1950-talet.
Sunil
Manghani beskriver framväxten av användningen
av centralperspektivet, som vi i västerlandet idag ofta tar för
givet, men som inte alltid varit det. Ett exempel på användning av
perspektiv Manghani ger är hur en
fotograf siktar, ramar och på så sätt komponerar ett fotografi.[13] Ett
perspektiviskt angreppsätt på Tore
Johnsons fotografi kan ge vid handen att kameran har lutats uppåt
för
att få med så mycket
som möjligt
av Triumfbågen, det tycks också om den punkt i fonden där
perspektivlinjerna löper samman kan ligga bortom den vänstra
ljuskällan.
Tore Johnson kan alltså sägas ha byggt upp bilden genom att
komponera den, dels för att få med
Triumfbågens
höjd,
dels lägga
perspektivet så att det koncentreras i en punkt som
redan är
accentuerad av ljus. Riktningen uppåt skapar även
den ett perspektiv som samarbetar med det horisontella och medför
att fotografiet presenterar en slags fångad ”rörelse”.
Slutord > Visuell kommunikation är komplex. Det innebär
att det finns behov av att prova många
teoretiska angreppssätt och många varianter att kategorisera
tolkningar av bilder. Gemensamt för Roland Barthes användning
av Studium och Punctum och resonemangen om visualitet tycks vara att
fotografiet/bilden tillerkänns en slags agens, det vill säga:
bilden gör
skenbart en resa från objekt till att bli ett subjekt som
påverkar
betraktaren genom att generera mening. Jag var på
invigningen
av Nordiska Museets Tore Johnson-utställning och den här
använda
bilden tog tag i mig omedelbart, kanske var det en funktion av det punctum som
Roland Barthes hävdar är
det som gör
bilden intressant för den enskilde betraktaren.
I denna typ av bildtolkning finner jag det intressant att
frågan:
Vad har konstnären
menat? blir underordnad frågan: Vad ser/upplever betraktaren? Såväl
Roland Barthes, med andra rangens tolkning, som tankarna kring visualitet, med
tankar om mening, koncentrerar sig på hur
bilden som ”objekt”
påverkar
betraktaren som ett ”subjekt”
(en
spelare eller en agent). Resultatet blir att koncentrationen i bildtolkningen
ligger på
mötet
mellan betraktaren och bilden.
Vårt kulturella arv kan sägas
ge oss meningen, som alltså
inte säkert
finns i den bild/fotografi vi betraktar, meningen uppstår först i vår hjärna. Det som ligger utanför
våra referensramar kan vi inte förstå. Vi gör
dessutom antagligen tolkningar, utifrån våra egna erfarenheter, som andra
betraktare finner avvikande. I förlängningen skulle det kunna förklara
varför
banbrytande bildkonstnärer har svårt att, till en början,
få sin
konst accepterad av betraktarna. Betraktaren har helt enkelt inte skaffat sig
verktygen för
att förstå vad
dessa banbrytande artister vill.
-------
Litteratur
Barthes, Roland.
1977. Image-Music-Text. Essays Selected and Translated by Stephen Heath.
Fontana/Collins,
Glasgow.
Barthes, Roland.
1986 (1980). Det ljusa rummet: Tankar om fotografiet. Alfabeta,
Stockholm.
Lindström, Per. 2015. Tore
Johnson: En introduktion. I: Tore Johnson. Nordiska museets fotografiska samlingar. 2015. Nordiska
museets Förlag, Stockholm.
Manghani, Sunil.
2012. Image Studies. Theory and Practice. Routledge, London.
Sturken, Marita & Cartwright. Lisa 2009. Practices of Looking. An
Introduction to Visual Culture. Oxford, Oxford University Press.
Bildförteckning
Paris.
Buss med Triumfbågen i bakgrunden. 1948-1955. Foto: Tore Johnson. Källa: Digitalt Museum. http://digitaltmuseum.se/021015699961?query=tore%20johnson&type_filter=Photograph&owner_filter=S-NM&page=2&pos=30&count=164 (åtkomst
2015-09-17)
Andra källor:
Föreläsning 2015-09-24 Tanja Schult. Konstvetenskap I: Visuella studier, KV1420, HT2015
Kipling
Rudyard, 1902. ”I Keep Six Honest Serving Men …” http://www.kiplingsociety.co.uk/poems_serving.htm (Åtkomst
2015-09-29)
[1] Tore Johnson (1928-1980) svensk fotograf, medlem av
gruppen Tio Fotografer. Källa: Nordiska Museet.
[2] Sturken, Marita
& Cartwright. Lisa 2009. Practices of Looking. An Introduction to Visual
Culture
[6] Sturken, Marita & Cartwright. Lisa 2009.
Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture. s 49.
[7] Föreläsning 2015-09-24 Tanja Schult.
[9] Jag var elev på Journalisthögskolan i Göteborg
1971-73
[12] Sturken, Marita
& Cartwright. Lisa 2009. Practices of Looking. An Introduction to Visual
Culture s. 102.