onsdag 4 november 2015

Exponering av konst i det inte fullt så offentliga rummet


Dag Wallins trärelief ”Återuppståndelse (1990). Foto: Uffe Berggren (i oktober 2015)

Denna text om konst i det offentliga rummet och en av dess exponeringsformer handlar om tunnelbanekonst som med stöd av framför allt tankar framförda av Brian ODoherty och Christopher Whitehead diskuteras med avseende på tillgänglighet och synlighet.[1] Tunnelbanekonst är en slags offentlig konst, det vill säga den befinner sig på ställen där allmänheten har tillträde. Vad gäller tunnelbanan så krävs dock vad som kallas giltigt färdbevis det vill säga biljett för att ta sig fram till de enskilda konstverken. Det kostar alltså pengar att ta sig innanför gränsen till exponeringsplatsen tunnelbanestationen som markeras av raden av spärrar. Konsten befinner sig i en variant av det offentliga rummet. Placeringen av tunnelbanekonsten innanför spärrsystemet liknar till stora delar placeringen av konst på museer medborgaren är inbjuden att betrakta konsten, men mot avgift.

Tunnelbanekonsten exemplifieras i denna text med Dag Wallins trärelief på väggen längs perrongen på det södergående spåret vid Midsommarkransens tunnelbanestation i Stockholm som sattes på sin nuvarande plats 1990.[2] Station Midsommarkransen består av två perronger åtskilda av en stationskropp som bland annat innehåller utrymmen för städutrustning, brandpost och liknande. Station Midsommarkransen öppnades år 1964 när den Röda linjen till Fruängen togs i trafik. Dag Wallins trärelief ”Återuppståndelse (så kallad på skylten vid dess högra fot) som i andra sammanhang kallas En midsommarnattsdröm[3] kan betraktas som en förstärkning av den midsommarkransutsmyckning som funnits på plats sedan 1979 i form av en träkrans i taket över planet där rulltrappan kommer ner i perrongnivå och trafikanten väljer norr- eller södergående tåg. Träreliefen står ut från den bakomvarande gula kakelväggen genom från bakgrunden avvikande kolorering och att den i sin egenskap av relief ligger utanför väggens plan. Vid höger fot av reliefen finns en metallskylt med kortfattade uppgifter om reliefen. Vid perrongdörrarna finns en något större skylt som beskriver de båda perrongernas konst.

Station Midsommarkransen kan betraktas som en nod i ett nätverk av konstexponeringar som SL erbjuder trafikanterna (och andra nyfikna). Kliver trafikanten vid Midsommarkransen av tunnelbanevagnen som kommer från norr via Liljeholmen sker automatisk exponering för reliefen om trafikanten färdats i den främre delen av tunnelbanetåget. Då passerar trafikanten reliefen på sin färd mot stationsutgången. Åker trafikanten i tågets bakre hälft kan reliefen anas på avstånd. Anländer trafikanten via tunnelbanan från söder via station Telefonplan går det att lämna stationsområdet utan att ha sett en skymt av Dag Wallins trärelief.

Vid avfärd söderut mot Telefonplan befinner sig reliefen på den vägg där ett antal soffor är placerade mot perrongens inre vägg, om trafikanten sitter på någon av sofforna så är blicken är riktad mot spåret och inte mot träreliefen.

För konsten på station Midsommarkransen finns två åtkomstvägar: Antingen genom spärren vid den enda nedgången med insläpp från gatorna Svandammsvägen eller Tegelbruksvägen, eller den ovan beskrivna via tunnelbanan söderut från Liljeholmen eller norrut från Telefonplan. För denna text väljer jag att hantera åtkomstvägarna via tunnelbanan som en enda, även om det kanske kan uppstå skillnad i upplevelsen beroende på vilken av dessa trafikanten väljer. En enkel video som jag sammanställt med avsikt att åskådliggöra hur dessa åtkomstvägar ser ut ligger på Youtube.[4] De kommersiella budskapen finns i form av reklamtavlor i rulltrappan. På perrongerna finns reklambudskap endast på en godisautomat, i övrigt är perrongerna fria från reklambudskap som inte har att göra med rollen som trafikant.  Här finns ingen punktbelysning för träreliefen.

Enligt SL:s trafikstudier kommer cirka 5.400 personer till och från station Midsommarkransen en vardag.[6] Det innebär att det finns över fem tusen presumtiva betraktare av Dag Wallins trärelief varje vardagsdygn. Ger layouten av exponeringsrummet/perrongen då utrymme för betraktare av den typ som ODoherty resonerar kring?[7] ODoherty beskriver olika rörelsemönster som de skilda typerna av betraktare kan ha vid betraktande av ett konstverk, de kan gå fram och tillbaka, röra sig till och från konstverket. Kanske trafikanter utanför rusningstid kan bete sig som en betraktare/åskådare, men i rusningstid förefaller det inte troligt att vad som ligger högst på trafikantens agenda skulle vara att betrakta och begrunda Dag Wallins relief. De som reser i rusningstid anländer eller ger sig av från station Midsommarkransen tillsammans med andra trafikanter. Även om trafikanterna till synes kan betraktas som en publik i Sturken & Cartwrights mening, så är deras uppsåt i första hand att ta sig till arbete eller att återvända hem.[8] Trafikanterna kan i likhet med mig resa till och från stationen i åratal och helt missa Wallins trärelief eftersom de stiger av tunnelbanevagnen mitt för utgången mot rulltrappan och raskt lämnar perrongen.

Värderingen av konstverket ligger inte i det som Whitehead beskriver kan gestalta sig i avskildhet, som med Michelangelos Rondanini Pietà som visas placerad i en alkov i Castello Sforzesco, Milano.[9] Michelangelos verk får därmed ingen konkurrens av annat. Wallins relief har inte fått denna höga värdering då den sitter på en kakelvägg med konkurrens av dörren till städutrymmen och luckan till brandposten på perrongen. Det särskiljande som Whitehead talar om när det gäller presentation av konst i museer har bäring även på presentation av konsten på Midsommarkransens tunnelbanestation.[10]

Funderar vi ett slag över hur särskiljande i Whiteheads mening manifesteras i detta exempel så inser vi att det finns någon slags karriärgång, meritering, som gör att vissa konstnärer inbjuds att dekorera eller till och med utforma delar av tunnelbanesystemet. Betraktaren kan anta att den konstnär som finns med här av någon instans har betraktats som så viktig att konstnären erbjudits plats.[11] Frågan om detta särskiljande i fallet Dag Wallins relief är tillräckligt tydligt. Betraktaren kan på mer eller mindre goda grunder anta att Dag Wallin har de meriter som krävs, men placeringen av  reliefen accentuerar inte riktigt detta. Här skulle lika gärna ha kunnat sitta en reklamtavla.

Whiteheads tankar om att det ska finnas en slags berättelse i konstverket och dess relation till rummet och konsten omkring kan sägas vara tillgodosedd.[12] Station Midsommarkransen är förutom Wallins relief försedd med en relief med blommotiv på den norrgående perrongen och en blomsterkrans i taket där rulltrapporna når perrongnivån. Urvalet av motiv kan sägas ha ett blomstermotiv, som med hjälp av tanken på midsommar som en frukbarhetsrit förefaller hänga samman och bilda berättelsen om att sommaren startar på nytt med nytt liv. Här passar titeln ”Återuppståndelsen på Wallins relief in i berättelsen om fruktbarhet.

Nu har de citerade författarna egentligen diskuterat konst i museimiljö, men som principdiskussion menar jag att de har användbara tankar som kan appliceras även på tunnelbanekonsten. Tanja Schult diskuterar begreppen unambiguousness (entydighet) kontra openness (öppenhet) med bäring på hur konstnären försöker ladda sitt offentliga verk (monument) med mening.[13] Antingen använder konstnären entydighet, det vill säga: den som är en del av den kulturmiljö där konstverket finns har stora möjligheter att förstå vad konstnären ursprungligen ville säga. Öppenheten å andra sidan, skriver Schult, medger fria associationer, baserade på konstverkets form. Öppenheten prioriterar även, enligt Schult, konstens frihet. Vad gäller Dag Wallins relief vill jag hänföra den till den öppna meningen, där jag kanske tolkar innehållet på ett annat sätt än en medtrafikant. Jag har dock varit tämligen förutsägbar i min tolkning när jag följt tankelinjen med midsommar/fruktbarhet.

Slutord > En ofta passerad relief av Dag Wallin på tunnelbanestationen Midsommarkransen i Stockholm växer vid betraktande och funderingar till något mycket mer än ett färgglatt inslag i stationsmiljön. Det positiva är att Dag Wallins relief inte konkurrerar med andra bilder som reklambudskap utan om trafikanternas uppmärksamhet med sin placering mitt på en lång perrongvägg. Perrongen kan sägas vara en transportsträcka för trafikanterna, innan de når sina tåg eller sina hem. Den eventuella konstupplevelsen är en biprodukt till tunnelbanefärden. Resan leder inte i första hand till konsten, utan någon annanstans.


 ----
Litteratur

ODoherty, Brian. 2000. Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space.University of        California Press, Berkeley.



Schult, Tanja. 2012. A question of concept: Unambiguosness versus openness, I: A Heros Many Faces. Raoul Wallenberg in Contemporary Monuments. Basingstoke/New York: Palgrave         Macmillan.

Sturken, Marita & Cartwright, Lisa. 2009. Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture,     Oxford, Oxford University Press.

Whitehead, Christopher. 2012. The Cultural Cartography of the Museum. I: Interpreting Art in  Museums and Galleries, New York 2012. Woods, Denis och Fels, Johns.



Andra källor

Berggren, Uffe. 2015. Metro Art. Youtube.




Wallin, Dag. 2015. Hemsida. http://www.dagwallin.se/offentliga_uppdrag.html (åtkomst 2015-10-27)



Fakta om SL och länet 2012. 2013. AB Storstockholms Lokaltrafik.



Konsten i tunnelbanan. 2008. Broschyr från SL. media.sparvagsmuseet.se/%200.../konst_i_tunnelbanan.pdf  (åtkomst 2015-10-25)



MTR: Stationer. http://www.mtr.se/mtr-tunnelbanan/stationer/ (åtkomst 2015-10-27)



[1] ODoherty, Brian. 2000. Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space.

Whitehead, Christopher. 2012. The Cultural Cartography of the Museum.

[2] Stockholms tunnelbanenät som idag omfattar 100 stationer i drift och en som aldrig färdigställts (Kymlinge) har på flertalet stationer någon form av konstnärlig utsmyckning. Graden av utsmyckning rör sig över hela registret, från enstaka skulpturer (Skogskyrkogården, Sockenplan eller Gubbängen) till stationer som Solna Centrum eller Östermalmstorg där stationen som helhet konverterats till ett offentligt konstverk som trafikanten befinner sig i eller deltar i. Källa: MTR.se

[3] Dag Wallins relief kallas ”Återuppståndelse” på informationsskylten, men ”En midsommarnattsdröm” i informationsbroschyren ”Konsten i tunnelbanan. 2008.”

[4] Berggren, Uffe. 2015. Metro Art. Youtube.

[6] Fakta om SL och länet 2012.

[7] ODoherty, Brian. 2000. Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space. s 39.

[8] Sturken, Marita & Cartwright, Lisa. 2009. Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture,

[9] Whitehead, Christopher. 2012. The Cultural Cartography of the Museum. s. 27.

[10] Whitehead, Christopher. 2012. The Cultural Cartography of the Museum. s. 25.

[11] Dag Wallin, född 1946, redovisar på sin hemsida dagwallin.se nästan ett 30-tal offentliga uppdrag sedan 1973.

[12] Whitehead, Christopher. 2012. The Cultural Cartography of the Museum. s. 26.


[13] Schult, Tanja. 2012. A question of concept: Unambiguosness versus openness, s. 289 ff.