lördag 4 februari 2012

She is a lady – om agenters möte på en webbhandelsplats

Den era vi nu lever i har av bland andra Kirby (2009) kallats för den digimodernistiska. Digimodernismen är ett begrepp som står för vår tid av allt stridare strömmar av digital kommunikation som följer på postmodernismen (Kirby 2009:4). Intressant är naturligtvis att studera vad den digitala tekniken gör med vår identitet – både när vi exponerar oss i sociala media och när vi tar del av vad andra ger uttryck för. Vi kan hävda att vår identitet sträcker sig så långt utanför våra kroppar att den omfattar den teknik vi kan hantera, men också att tekniken tar del av våra kroppar och bäddas in i dem. I det följande är avsikten att med utgångspunkt i några av de tankar om materialitet och agens som förs fram av Barad (2003) och Latour (2005) granska en webbhandelsplats för svenskt mode: www.gudrunsjoden.com. Vad är skillnaden mellan den form av postorderförsäljning som bedrivs här och mer traditionell dito byggd kring en tryckt katalog? Vad gör webbhandelsplatsen med besökaren?


Bakgrund > Kulturtanten är en sammanfattande titel på den mastersuppsats i etnologi jag ska skriva under vårterminen 2012 om kvinnlig kulturkonsumtion. Mina funderingar handlar om att medelålders kvinnor är större kulturkonsumenter än män för att de gör en livsstil av sin konsumtion av kultur.

En del av att sortera in sig själv eller bli insorterad i en kategori är klädstil. Vissa kulturkonsumerande kvinnor bär kläder från Marimekko eller från modeskaparen Gudrun Sjödén och andra modehus. Vad gör detta mode med den som bär det? Bygger det en uniform och signalerar något till omvärlden och/eller påverkar bärandet i huvudsak den egna självbilden? Gör en viss klädstil mig till någon annan än jag är om jag inte bär just detta plagg? När jag väljer att klä mig som en sådan som jag – blir jag då mer som en sådan som jag kan vara? Lundstedt (2005) konstaterar i avhandlingen ”Vit governmentalitet. ”Invandrarkvinnor” och textilhantverk – en diskursanalys” i avsnittet ”Gudrun Sjödén-kadern” att flera initiativtagare, anställda i projekten, samt styrelsemedlemmar i invandrarkvinnornas projekt bär kläder från modeskaparen Gudrun Sjödén. ”Gudrun Sjödéns klädmode har kommit att bli en uniform för subjektspositionen vit alternativ aristokrati och ett uttryck för ”vit kvinnlighet”. Kläderna signalerar inte bara modemedvetenhet utan också en livsstil. Som jag skall visa i detta kapitel markerar modet och stilen kollektiv identitet och tillhörighet till alternativ vit aristokrati.” (Lundstedt 2005: 165). Lundstedt visar hur modet är en del i den mer eller mindre medvetna strategin att konservera en postkolonial attityd gentemot invandrarkvinnorna för de vita medelklasskvinnor som är projektledare. I den kommande studien av kvinnlig kulturkonsumtion kan modet indikera en kollektiv identitet och tillhörighet.

Om materialitet och agens > Den digitala världen bjuder på flera utmaningar för mitt sätt att tänka. I en version av tänkande finns inte den digitala världen på samma sätt som mycket annat i den verkliga världen. Om jag tänker på barn, björnar och tallkottar så är de exempel på vad som går att ta på. Den digitala världen liknar mycket mer känslor och humör – de finns fenomenologiskt, men går inte att känna på. Tänker jag materialitet så existerar den digitala världen fenomenologiskt, den skapar mening först när individen låter sig påverkas. Jag ser materialitet i ett mycket brett socialt perspektiv, inspirerad av Latour (2005), en av tänkarna bakom vad som brukar kallas ANT, som står för Actor-Network-Theory där objekt och varelser är agenter som hänger samman i nätverk och påverkar varandra. Latour vill öka vad som kan kallas socialt till att omfatta även objekt och möjligen, känslor. Latours resonemang går ut på att om vi kan säga att det är samma sak att slå i en spik med eller utan hammare eller samma sak att promenera längs en gata med eller utan kläder så spelar tingen ingen roll (Latour 2005: 81). Överfört till sociala media så handlar det om att de media, kanske till och med den mening som ligger inbäddad (embodied) i medierna, som påverkar individen har agens, spelar en roll.

Barad (2003) försöker beskriva ett alternativt sätt att betrakta materialitet. Där Latour och andra ANT-skribenter talar om agens är Barad inne på vad hon kallar “apparat”, men som hon längre fram beskriver som agens. Barad beskriver hur fenomen produceras genom ett ständigt pågående flöde av agensstyrda intra-aktioner mellan kroppsliga produktionsapparater. Dessa intra-aktioner kan, men behöver inte, omfatta “människor”. Barad ser världen som en dynamisk process av performativitet i form av intra-aktivitet med pågående förändring av strukturer, avgränsningar, betydelser och kroppsliga mönster. Världen består hos Barad inte av objekt eller fenomen-bakom-objekt utan av fenomen som ting-i-fenomen (Barad 2003:817). Fenomenen blir i detta sammanhang förtingligade.

Barad (2003) vill tillämpa en performativ förståelse som en utmaning av den makt som språket har över våra tolkningar av vad som sker. Barad vill göra detta genom att föreslå en posthumanistisk uppfattning av performativitet – en performativitet som omfattar viktiga materiella och diskursiva, sociala och vetenskapliga, mänskliga och icke-mänskliga samt naturella och kulturella faktorer (Barad 2003: 808). Vi kan säga att Barad vill betrakta alla objekt, mänskliga såväl som icke-mänskliga som agenter i det samhälleliga spelet med betoning på att alla tänkbara faktorer spelar in för vår tolkning av världen. Materialiteten finns enligt detta sätt att se i objekten och inbäddad (embodied) i kroppen. Samtidigt har de agens, det vill säga de påverkar omgivningen. Det handlar om att ting och företeelser som påverkar oss har materialitet eller agens, de spelar en roll i våra liv. Barads och Latours resonemang går ut på att vi hela tiden är påverkade av objekt i vår omgivning och således inte står fria att agera, vara performativa. I det följande exemplifieras resonemangen i texten med dels den totala webbplatsen, dels med de enskilda byggstenarna i den.


Om webbhandelsplatsen > Valet av webbhandelsplats är: www.gudrunsjoden.com. Denna webbhandelsplats är Gudrun Sjödén Design ABs ansikte på webben. Gudrun Sjödén AB har butiker i Sverige, Danmark, Norge och Tyskland, säljer via webben över hela världen. Företaget är en postorderfirma i modern tappning. Företaget firade 35 år i branschen 2011 med att anställa en VD. Modeskaparen Gudrun Sjödén har själv skött denna syssla tidigare, förutom att designa kläder. Företaget omsatte år 2011 mer än 500 miljoner kronor. 
 
På webbplatsen finns affärsidén och Gudrun Sjödéns vision för det egna modeskapandet: ”Att skapa kläder är för mig att sätta färg och skapa form runt en personlighet. Det ska också fylla sin funktion gällande rörelse, temperatur, skötsel. Ett plagg är inget lösryckt ting utan sammanhang, det speglar på samma gång sin tid, sin kulturtradition, sin bärare och sin skapare/formgivare.” Sjödéns tankegångar om de egna produkterna knyter an till tankar inom Actor-Network-Theory – ett klädesplagg finns i ett sammanhang, ett nätverk, det gör något, det kan sägas ha agens.

Den första januari 2012 möttes besökaren på webbhandelsplatsen av en spröd melodi som kan vara ”She is a lady” som Paul Anka skrev för Tom Jones med topplistestatus på 1970-talet. Musiken bidrar till att skapa en känsla av exklusivitet. Samtidigt knyter musiken också an till populärkulturen i allmänhet och är alltså på väg att skapa ett nätverk. Det allmänna intrycket är en sofistikerad webbhandel som bygger på den färgskala som kläderna görs efter. Innehållet bygger mycket på bilder av modeller i företagets kläder. Mot turkos eller lila bakgrund ser vi kvinnor klädda i företagets kläder. Modellerna förefaller vara i 30 års åldern och äldre. Denna dag finns också erbjudandet ”Gudruns stormigaste REA” – något som associerar till både upphovskvinnans förnamn och en av de största stormar vi upplevt i modern tid. Här finns också möjlighet att välja varor med upp till mer än 50 procents rabatt. 
 
Webbplatsen har en menyrad med rubrikerna: Kläder, Hemma, Gudruns Värld och Sök vara. Den första rubriken Kläder lägger denna dag tyngdpunkten på rean och första sidan som kommer upp visar åtta plagg. Den andra rubriken Hemma visar åtta exempel på inredningsdetaljer – även dessa med rea-tema. Den tredje rubriken Gudruns Värld omfattar nio underrubriker med företagsanknytning. Här får vi veta mer om företaget Gudrun Sjöden AB. Det innebär att det finns underrubriker som: Våra personliga butiker, Gudrun Sjödén Klubb, Våra gröna tankar & Gudruns goda gärning, Sociala medier. Jobba hos oss och en avdelning för pressen. Här finns även en speciallänk in i webbutiken igen under rubriken Vår nya hemsida. Den fjärde rubriken Sök vara leder in i webbhandelns katalogdel. Besökaren får också veta att företaget ordnar kundresor till Botswana och Malaysia. När jag bläddrar på webbplatsen är intrycket att naturbilder och jordfärger som umbra, ockra och sienna är viktiga inslag i framställningen av Gudrun Sjödén Design AB.

Vilka är agenterna i detta möte mellan besökare och webbplats? För att beskriva ett nätverk ska jag i det följande identifiera fem agenter på denna webbplats. Det finns andra att beskriva än de jag väljer här, men för enkelhetens skull väljer jag dessa fem. Bland de agenter som inte valts finns bland andra platsen där besökaren sitter vid besöket, datorn, Gudrun Sjödén Design ABs fysiska butiker, konkurrerande modehus och besökarens personliga erfarenheter. 
 
Jag kallar agenterna för noder i nätverket. Här står begreppet nod för en tänkt punkt där olika agenter sammanstrålar, inom datatrafik talas det om nod som slutpunkt eller omkopplingspunkt. Den första agenten är musiken som leder in i populärkulturens uttryck och blir en agent för en länk åt det hållet i bygget av en nod av påverkan. Den andra agenten är färgsättningen med många jordfärger som ockra, umbra och sienna leder tankarna till Indien och Afrika, både Botswana som företaget ordnar kundresor till och Nordafrika. Färgerna får agens genom denna association. Här finns således vad jag vill kalla ett embryo till en geografisk nod. Den tredje agenten är bilderna på modeller i företagets plagg som på ett mer traditionellt katalogsätt visar hur plaggen ser ut på kroppen. Tanken bakom är troligen dels att visa plaggen i funktion, men också att skapa en önskan hos betraktaren att bära plaggen. Detta handlar om en uniformerande nod. Den fjärde agenten är de delar av webbplatsen som handlar om filosofin bakom modeplaggen och de positiva och miljömässiga aspekterna på produktionen länkar till en positiv nod. Här finns också länkar till den verkliga världen som butiker, researrangemangen och modeskaparen Gudrun Sjödén själv. Det kallar jag verklighetsnoden. Den femte agenten är besökaren, som kan tänkas ingå i det verkliga nätverket, men som jag vill hänföra till ytterligare en nod, den sökande noden. 
 
De fem noderna länkas samman i ett nätverk som i detta fall utgår från den nod i nätverket som kallas www.gudrunsjoden.com. Noderna är agenter i nätverket och samspelar för att skapa mening. Barad konstaterar om mening att det är en fortgående världsperformans av särskiljande begriplighet (Barad 2003: 818). Barad menar att mening är en ständigt pågående process som avgränsar olika områden från varandra för förståelse av dem och deras relationer.

Om vi nu kan se en webbplats som något materiellt så rör detta hur Barad (2003) argumenterar att materia inte är ett objekt utan något som görs, en agensens substans: materia hänger samman med materialitet/materialisering av/hos fenomen (Barad 2003: 822). Här lämnar Barad vägen fri för att tolka uttryck för mening och dess effekt på kroppen som materialitet eller snarare embodiment. Min tanke är att ett meningens materialitet inkorporeras i kroppen hos den som exponeras för det. Den mening som förmedlas på den studerade webbplatsen www.gudrunsjoden.com kan då sägas vara ett fenomen som de ovan nämnda agenterna präglar i kroppen hos besökaren. 
 
Slutord > I denna text har jag gjort försök att med utgångspunkt i de tankar om materialitet och agens som förs fram av Barad (2003) och Latour (2005) granska en webbhandelsplats för svenskt mode: www.gudrunsjoden.com. I början av denna text ställde jag frågan om vad som är skillnaden mellan denna form av postorderförsäljning och mer traditionell dito byggd kring en tryckt katalog. Den största skillnaden handlar om att här finns möjligheten till ljud och rörlig bild. En tryckt katalog begränsas av sidomfånget. En webbplats har möjlighet att vara tämligen stor. Det är möjligt att spara all information på den så att företagets historiska produkter ligger kvar, även om de inte finns till försäljning längre. Om vi kan se en webbplats som något materiellt så hänger detta samman med hur Barad (2003) argumenterar att materia inte är ett objekt utan något som görs, en agensens substans: det innebär att materia hänger samman med materialitet/materialisering av/hos fenomen (Barad 2003:822). Min tanke baserad på detta är att den förmedlade meningens materialitet inkorporeras i kroppen hos den som exponeras för det. Förmedlingen av mening på den studerade webbplatsen kan då sägas vara ett fenomen som de fem identifierade agenterna: musiken, färgsättningen, bilderna på modeller i företagets plagg, filosofin bakom modeplaggen och besökaren, präglar i kroppen hos besökaren. Fenomenet www.gudrunsjoden.com blir förkroppsligat, embodied.
 
Webbplatser
www.gudrunsjoden.com kontrollerad 2012-01-1.

Litteratur
Barad, Karen. 2003. Posthumanist Performativity: Toward an understanding of how Matter comes to Matter. I: Signs, Spring 2003.
Kirby, Alan. 2009. Digimodernism. How New Technologies Dismantle the Postmodern and Reconfigure Our Culture. New York & London: Continuum Books.
Lundstedt, Anna. 2005. Vit governmentalitet. ”Invandrarkvinnor” och textilhantverk – en diskursanalys. Diss. Stockholm, Arbetslivsinstitutet.
Latour, Bruno. 2005. Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory New York: Oxford University Press Inc.