
Tävlingen Lysande skylt
2011 arrangeras i syfte att uppmärksamma, bevara och vårda vårt lysande
kulturarv. De nominerade skyltarna 2011 är Tennstopet, Tulo, Victoria
och 48. Den 1-15 oktober ställs bilder av de nominerade bidragen ut på
Stockholms stadsmuseum.
Röstningen sker på Stadsmuseet eller på www.facebook.com/stadsmuseum
Klassisk ljusreklam är en kulturskatt, älskad av stockholmarna och 1900-talets mest lysande kulturarv. Därför vill Stockholms stadsmuseum med tävlingen Lysande skylt 2011 visa sin uppskattning och hylla dem som äger och vårdar klassisk ljusreklam.
Bara så kan gamla skyltar räddas. Det finns ingen lagstiftning eller myndighet som har mandat att hindra klassiska skyltar från att skrotas. Därför är skyltar som till exempel Stomatol, från 1909 och Sveriges äldsta bevarade ljusreklam, alltid hotad.
Årligen i september kommer en jury att nominera ett antal skyltar, baserat på tips och inventeringar av ljusskyltar som Stadsmuseet gjort. Därefter är det upp till stockholmarna och andra intresserade att rösta fram sin favoritskylt.
De nominerade 2011 är Tennstopet, Tulo, Victoria och 48.
Neonskylten Tennstopet är en kreativ kombination i rött, där neonrör och text samspelar runt gathörnet och vid entrén. Restaurangen flyttade 1965 från Klarakvarteren till Vasastan. Det var då den slingrande neonskylten sattes upp vid Dalagatan 50, Tennstopets nya adress.
Ljusreklamen Tulo, en animerad lekfullhet med smakfullt trillande tabletter, syns bäst från S:t Eriksbron. Skylten är för många generationer stockholmare en välkänd ljusreklam. Tabletterna har lyst sedan 1958, en äldre version av skylten lyste redan 1946.
Över Victoria, Götgatans biografklassiker, lyser sedan 75 år vertikala versaler i röd neon. Namnet Victoria ovanför entrén, i kursiv stil, är ny men snarlik originalet från 1936. Skyltarna berikar stadsbilden och är väl integrerade i arkitekturen.
Skylten 48 ovanför entrén säger i lysande blå neon att här är Kungsgatan 48. Då fastigheten stod färdig 1936 var ljusarkitektur och funktionalism tidens ideal. 48 i neon representerade på 1930-talet innovativ design, idag är siffrorna likt ett skimrande smycke.
Vad är klassisk ljusreklam?
Klassisk blir ljusreklam när den omtolkas av oss och inte längre främst ses som reklam utan lika mycket som ljuskonstverk, ljusskulpturer. Klassisk ljusreklam blir en del av stadsbilden.
Vinnaren offentliggörs vid en ceremoni på Stockholms stadsmuseum den 27 oktober. Evenemanget äger rum samtidigt som Ljusreklamförbundets pris Stockholms skyltpris 2011 delas ut. Det priset tilldelas ny ljusreklam, som satts upp under det senaste året.
Juryn som tagit fram de nominerade bidragen
Jan Garnert, etnolog och kulturhistoriker, forskare projektet Ljusår. 076 123 15 53.
Lena Holger, fackförfattare, konsthistoriker. 073 316 85 25.
Marcus Gärde, grafisk designer och typograf vid BachGärde. 070 518 22 91.
Anna-Karin Ericson, chef för Kulturmiljöenheten vid Stockholms stadsmuseum. 08 508 31 569
Röstningen sker på Stadsmuseet eller på www.facebook.com/stadsmuseum
Klassisk ljusreklam är en kulturskatt, älskad av stockholmarna och 1900-talets mest lysande kulturarv. Därför vill Stockholms stadsmuseum med tävlingen Lysande skylt 2011 visa sin uppskattning och hylla dem som äger och vårdar klassisk ljusreklam.
Bara så kan gamla skyltar räddas. Det finns ingen lagstiftning eller myndighet som har mandat att hindra klassiska skyltar från att skrotas. Därför är skyltar som till exempel Stomatol, från 1909 och Sveriges äldsta bevarade ljusreklam, alltid hotad.
Årligen i september kommer en jury att nominera ett antal skyltar, baserat på tips och inventeringar av ljusskyltar som Stadsmuseet gjort. Därefter är det upp till stockholmarna och andra intresserade att rösta fram sin favoritskylt.
De nominerade 2011 är Tennstopet, Tulo, Victoria och 48.
Neonskylten Tennstopet är en kreativ kombination i rött, där neonrör och text samspelar runt gathörnet och vid entrén. Restaurangen flyttade 1965 från Klarakvarteren till Vasastan. Det var då den slingrande neonskylten sattes upp vid Dalagatan 50, Tennstopets nya adress.
Ljusreklamen Tulo, en animerad lekfullhet med smakfullt trillande tabletter, syns bäst från S:t Eriksbron. Skylten är för många generationer stockholmare en välkänd ljusreklam. Tabletterna har lyst sedan 1958, en äldre version av skylten lyste redan 1946.
Över Victoria, Götgatans biografklassiker, lyser sedan 75 år vertikala versaler i röd neon. Namnet Victoria ovanför entrén, i kursiv stil, är ny men snarlik originalet från 1936. Skyltarna berikar stadsbilden och är väl integrerade i arkitekturen.
Skylten 48 ovanför entrén säger i lysande blå neon att här är Kungsgatan 48. Då fastigheten stod färdig 1936 var ljusarkitektur och funktionalism tidens ideal. 48 i neon representerade på 1930-talet innovativ design, idag är siffrorna likt ett skimrande smycke.
Vad är klassisk ljusreklam?
Klassisk blir ljusreklam när den omtolkas av oss och inte längre främst ses som reklam utan lika mycket som ljuskonstverk, ljusskulpturer. Klassisk ljusreklam blir en del av stadsbilden.
Vinnaren offentliggörs vid en ceremoni på Stockholms stadsmuseum den 27 oktober. Evenemanget äger rum samtidigt som Ljusreklamförbundets pris Stockholms skyltpris 2011 delas ut. Det priset tilldelas ny ljusreklam, som satts upp under det senaste året.
Juryn som tagit fram de nominerade bidragen
Jan Garnert, etnolog och kulturhistoriker, forskare projektet Ljusår. 076 123 15 53.
Lena Holger, fackförfattare, konsthistoriker. 073 316 85 25.
Marcus Gärde, grafisk designer och typograf vid BachGärde. 070 518 22 91.
Anna-Karin Ericson, chef för Kulturmiljöenheten vid Stockholms stadsmuseum. 08 508 31 569