måndag 12 oktober 2009

Att finnas på banan

Gåvoindustrins produkter fungerar enligt många som ett smörjmedel i affärslivet. Det handlar om att tala om att man finns på banan. Ett set med frottéhanddukar, en penna, en keps eller klassisk T-tröja gör antagligen att det är lättare att bli ihågkommen. Speciellt i det fall gåvan är sådan att den kommer till användning och exponeras gång på gång hos mottagaren.

Det är därför viktigt att givaren tänker till. Inte ett, utan gärna flera varv. De slipsar med logotyper som var populära på 1980-talet var ofta likadana som det givande företagets representanter bar. Fungerade inte så bra i mitt jobb – jag bär visserligen bara slips max fem dagar om året – men jag kan inte bära en konkurrents slips vid ett företagsbesök. Verkar aningen oseriöst om jag ska kalla mig journalist.

Då gäller det att ha en annan slips och kanske de mer moderna där logotypen inte är en del av mönstret, utan befinner sig på en etikett på baksidan. Fast den person som hänger med kanske inser vad det är för slags slips ändå. Men, kontentan är att man ska välja noga och tänka sig för.

Det är också bra om gåvan hänger samman med den egna verksamheten. Den tanken ger vid handen att vapenhandlare kan ge bort presentkanoner, jag som skriver är urkunden för pennor, städföretag ger bort städprylar etc.

Vi har ju gränser för hur mycket det som ges bort får vara värt och det är bra – inget är värre än att tvingas säga nej och vara en surpuppa bara för att man misstänker att mutgränsen överskridits. Samtidigt är det aldrig kul att överhopas med presenter – för ska vi vara ärliga så finns det inget som är gratis, inte ens gratisluncherna. Om inte annat betalar du med den tid du närvarar och den tid du lägger på att ta dig till eventet.

Det för mig in på resonemang om den fria viljan (jag såg något på teve)och om den finns eller inte. Experterna diskuterade om upplevelsen av fria val bara är en skyddsmekanism vi har får att stå ut med all styrning och alla krav. Och det räddar ju den som ger bort gåvor för att bli ihågkommen. Samtidigt vet vi ju att det ska leda till stimulering av köplusten på något sätt. Det givande företaget vill ha uppdrag och av mig vill de ha uppmärksamhet i form av text, foton eller film i någon mediekanal.

Av mig får de uppmärksamhet om de övertygar mig om att den vara eller tjänst de säljer tillför marknaden något. Där kan det vara så att även ”me too”-produkter/tjänster tillför något, om inte annat ett konkurrensläge. Då är det en nyhet! Oavsett vilka pennor eller ficklampor, eller ingenting, företaget försett mig med. Har de något intressant att sälja så är de på banan.

Gästkrönika på www.DagensPromotion.se