Gåvoindustrins produkter fungerar enligt många som ett smörjmedel i
affärslivet. Det handlar om att tala om att man finns på banan. Ett set
med frottéhanddukar, en penna, en keps eller klassisk T-tröja gör
antagligen att det är lättare att bli ihågkommen. Speciellt i det fall
gåvan är sådan att den kommer till användning och exponeras gång på gång
hos mottagaren.
Det är därför viktigt att givaren
tänker till. Inte ett, utan gärna flera varv. De slipsar med logotyper
som var populära på 1980-talet var ofta likadana som det givande
företagets representanter bar. Fungerade inte så bra i mitt jobb – jag
bär visserligen bara slips max fem dagar om året – men jag kan inte bära
en konkurrents slips vid ett företagsbesök. Verkar aningen oseriöst om
jag ska kalla mig journalist.
Då gäller det att ha en
annan slips och kanske de mer moderna där logotypen inte är en del av
mönstret, utan befinner sig på en etikett på baksidan. Fast den person
som hänger med kanske inser vad det är för slags slips ändå. Men,
kontentan är att man ska välja noga och tänka sig för.
Det
är också bra om gåvan hänger samman med den egna verksamheten. Den
tanken ger vid handen att vapenhandlare kan ge bort presentkanoner, jag
som skriver är urkunden för pennor, städföretag ger bort städprylar etc.
Vi
har ju gränser för hur mycket det som ges bort får vara värt och det är
bra – inget är värre än att tvingas säga nej och vara en surpuppa bara
för att man misstänker att mutgränsen överskridits. Samtidigt är det
aldrig kul att överhopas med presenter – för ska vi vara ärliga så finns
det inget som är gratis, inte ens gratisluncherna. Om inte annat
betalar du med den tid du närvarar och den tid du lägger på att ta dig
till eventet.
Det för mig in på resonemang om den fria
viljan (jag såg något på teve)och om den finns eller inte. Experterna
diskuterade om upplevelsen av fria val bara är en skyddsmekanism vi har
får att stå ut med all styrning och alla krav. Och det räddar ju den som
ger bort gåvor för att bli ihågkommen. Samtidigt vet vi ju att det ska
leda till stimulering av köplusten på något sätt. Det givande företaget
vill ha uppdrag och av mig vill de ha uppmärksamhet i form av text,
foton eller film i någon mediekanal.
Av mig får de
uppmärksamhet om de övertygar mig om att den vara eller tjänst de säljer
tillför marknaden något. Där kan det vara så att även ”me
too”-produkter/tjänster tillför något, om inte annat ett konkurrensläge.
Då är det en nyhet! Oavsett vilka pennor eller ficklampor, eller
ingenting, företaget försett mig med. Har de något intressant att sälja
så är de på banan.
Gästkrönika på www.DagensPromotion.se