En tydlig organisation, med klara mål och förväntningar på
den anställde, är en grundläggande men tidigare förbisedd faktor för ett gott
arbetsliv. Det visar en aktuell avhandling i arbetslivsforskning vid Helix,
Linköpings universitet.
Vad krävs för att man ska må bra på jobbet? Det är den
övergripande frågeställning som Cathrine Reineholm, folkhälsovetare, har
undersökt i sitt avhandlingsarbete. Till sitt förfogande har hon haft två stora
datamaterial, där drygt 1.000 respektive 8.400 anställda vid totalt elva
organisationer och företag ingår i omfattande enkäter. Hon har testat i vilken
mån en rad olika variabler kan förutsäga hälsa.
– Vi fokuserar ofta på ohälsa på jobbet och undersöker
vad som får människor att må dåligt. Jag ville istället se vad som får oss att
må bra.
Flera av hennes resultat bekräftar tidigare forskning och
kan förefalla föga överraskande, exempelvis att den som själv kan styra över sitt
arbete mår bättre. Men:
– Ett självständigt arbete är bra, men bara om du vet vad
du ska göra och vilka förväntningar du har på dig. Om detta är otydligt har du
ingen glädje av en hög egen kontroll av arbetet.
Cathrine Reineholm ville undersöka hur organisationer av
typen Lean påverkar hälsan på jobbet jämfört med mer traditionella
organisationsformer. Men hon fann att formen av organisation inte spelar så
stor roll. Det avgörande är just tydligheten.
– Med dagens arbetsliv och dess krav på flexibilitet,
snabba ryck och många lösa anställningar, så blir tydligheten ännu viktigare
för välmåendet, säger hon.
Att fungera i arbetsgrupper har också blivit viktigare, och
därmed kraven på social kompetens och samarbetsförmåga. En väl fungerande
arbetsgrupp befrämjar också hälsan hos de anställda.
Cathrine Reineholm har också undersökt rörligheten i
arbetslivet och hittar här två diametralt motsatta orsaker till att människor
byter jobb: Antingen söker man sig från enformiga jobb – eller så är jobbyten
ett led i karriären.
– Vi ska alltså inte utgå från att hög rörlighet på en arbetsplats
alltid beror på tråkiga jobb, säger hon. Det kan också bero på att anställda
vill göra karriär.
I ytterligare en studie har hon, tillsammans med doktoranden
Daniel Lundqvist, tittat på chefers arbetsvillkor jämfört med medarbetares. De
finner att första linjens chefer stressas av ungefär samma förhållanden som medarbetarna,
troligen beroende på att både medarbetare och första linjens chefer jobbar i
verksamheten, medan högre chefers villkor är annorlunda. För att skapa en god
arbetsmiljö och en hälsosam arbetsplats behöver man byta fokus från enbart
individnivå till att även inbegripa organisatoriska förutsättningar.
Avhandling: ”Psychosocial Work Conditions and Aspects of Health”. Cathrine Reineholm disputerar den 30 augusti.
Källa: Linköpings universitet